Als je een blog hebt kan een content planning je voor veel meer rust zorgen. Ik spreek uit ervaring, maar ben er jammer genoeg nog niet zo lang mee begonnen. Ik probeerde het eerder al wel, maar dat beviel me nooit. Wat er dan nu anders is? Hoe jij er mee aan de slag kan? Dat vertel ik je in deze blog.
Niet plannen leek mij altijd veel vrijheid op te leveren. Ik kon elke dag beslissen waaraan ik het liefst wilde werken die dag. Maar helaas was dat ook heel tijdrovend. Steeds nadenken “wat ga ik vandaag schrijven, filmen,…”, “dit! … of nee, toch maar dat”. En dat dag in dag uit.
Zoals ik al vertelde probeerde ik wel eens een planning te maken. Ik deed dat dan in excel, maar om heel eerlijk te zijn vergat ik daar dan steeds in te kijken. Af en toe dacht ik er wel eens aan, maar in de meerderheid van de tijd vergat ik dat. Niet handig dus. Misschien dat het voor jou wel werkt, helemaal prima maar voor mij werkt op papier beter.
Waarom een content planning maken?
- Levert je meer rust op
- Je weet steeds wat je moet schrijven
- Als je geen tijd hebt, weet je wat je moet uitbesteden
- Je komt sneller aan je doel
- Je verliest geen tijd met elke keer na te denken
Een content planning kan voor meerdere zaken dienen. Je kan een plan maken voor je blog, maar ook voor je social media of Youtube.
Waar rekening mee houden bij het maken van een content planning?
Hoe vaak wil je een blogbericht of Youtube-filmpje online? Is dat dagelijks, één per week, elke dinsdag en donderdag? Door hierin een vast ritme te creëren weet je beter waar je aan toe bent en kan je het makkelijk plannen.
Je kan ook nagaan of je zelf bepaalde momenten iets wil promoten zoals een eigen (fysiek of digitaal) product. De dagen voor en tijdens deze lancering of actie, kan je dan allerlei content online gaan zetten in functie van wat je aanbiedt. Ook als je geen eigen producten verkoopt maar aan affiliate marketing doet, kan je in samenwerking met de verkoper gaan kijken wanneer zij iets promoten en kan jij je eigen content daar op afstemmen.
Verder kan je in je plan ook rekening houden met allerlei feestdagen en gedenkdagen. Het thema van de dag kan je koppelen aan een stuk content. Dat kan een plaatje op Facebook / Instagram zijn, maar ook een complete blog of video.
Stel dat ik een website over honden heb (heb ik niet), dan kan ik iets speciaals posten op werelddierendag. Maar ook op wereld epilepsiedag en werelddovendag. Ik heb namelijk een hond die doof is en met epilepsie. Zo kan je gaan nadenken hoe je de koppeling maakt met het thema waarover jij schrijft.
Blog en Youtube planning
Ik heb 4 websites, 3 daarvan hebben een blog, daarbij heb ik ook 2 Youtube-kanalen en voor 2 stuur ik wekelijks een e-mail. Je kan je wel voorstellen dat dat soms wel eens onrust gaf. Of in sommige periodes kreeg de ene site veel aandacht en bleven de andere liggen. Door de planning nu, blijft elke blog mooi groeien.
Je kan de planning in excel maken als jij dat wilt, maar voor mij werkt dat dus niet. Ik maak het nu in mijn journal. Ik gebruik er twee pagina’s voor en teken een raster voor een maand. Ik heb voor mezelf bepaald dat ik minstens 1 blogbericht per week per website online wil zetten. Ik wil voor 2 van mijn sites elke week een e-mail uitsturen en ik wil minstens 1 video op Youtube hebben staan.
Op het einde van de maand teken ik dit schema voor de volgende maand.
Ik bepaal voor elke site 4 artikels die ik kan schrijven. Eentje voor elke week. Daarna prik ik deze vast in mijn content plan. Ik werk met 3 kleuren stiftjes, één voor elke blog. Zo zie ik in mijn overzicht onmiddellijk wat voor welke blog is.
Ik schrijf het artikel op de dag dat ik de mail wil versturen. Dus ik weet dat ik het tegen dan klaar moet hebben. Zo weet ik wat die week allemaal moet gebeuren, maar heb ik toch de vrijheid om te kiezen aan welke tekst ik ga werken. Als het maar klaar is tegen de dag dat de mail verstuurd moet worden.
Op dezelfde manier plan ik de Youtube-filmpjes. Ik weet welke dag ik het online wilt hebben, en ik maak het de dag dat ik er zin in heb, zolang het maar klaar is tegen de dag dat het online moet komen.
Zoals je merkt staat niet elke dag volgepland en dat is omdat ik ruimte wil hebben. Aan sommige artikels ben ik langer bezig dan een dag, zeker bij de artikels waar ik dingen met elkaar vergelijk, allerlei dingen ga uitzoeken of echt de diepte in ga door het testen van bijvoorbeeld software.
Maar die lege dagen zijn er ook om spontane ingevingen de kans te geven. Als je een spontane ingeving krijgt, is dat vaak een artikel wat snel geschreven kan zijn omdat je er op dat moment helemaal vol van bent. Dan komt het gewoon zo uit je gestroomd.
Als je dat idee voor een later moment zou plannen zou het je ten eerste veel meer tijd kosten om dat te schrijven, en ten tweede gaat het ook minder goed zijn omdat je dan niet meer vanuit flow schrijft.
In plaats van een bullet journal of excel te gebruiken kan je dat ook op een leuke maandkalender schrijven die in je keuken of op je bureau ophangt.
Content planning social media
De planning voor social media maak ik op een andere manier. En eerlijk die is momenteel wat blijven liggen waardoor de posts ook minder consistent online komen. Ik ga terug aan de slag met mijn social media planning van vorig jaar want die werkte heel goed.
Wat ik daar deed was een plan voor het ganse jaar maken voor Facebook. Ik heb me daar toen een dag of twee aangezet en voor elke dag een bericht gepland. Dit was makkelijker omdat het niet allemaal nieuwe content was. Daarheen de jaren zijn er al heel wat blogs op mijn site verschenen en deze kunnen jaarlijks wel eens terug komen op Facebook.
Vind je het te heftig om dat voor een gans jaar te doen, dan kan je het ook voor een maand doen.
Wat ik daarna deed was niet onmiddellijk alle post ook gaan maken voor een jaar, maar dat deed ik één keer per week. Op vrijdag maakte ik alle posts voor de week er op. Zo had ik toch nog wat meer controle want er kon iets bepaald spelen die periode, kon ik rekening houden met het weer,…
Omdat ik hier niet dagelijks naar hoef te kijken werkt dit voor mij wel in excel. Ik kan er dan ook meteen de link in plaatsen zodat als ik aan de slag ga niet eerst op zoek moet naar de link. Eén vaste dag hield ik vrij zodat ik daar dan het nieuwe artikel van die week kon plannen.
Bij het plannen van je social media kan het ook leuk en handig zijn om in thema’s te werken. Zo blijven je posts gevarieerd en is het voor jou ook handig om daar rond iets te doen. Zo kan je op maandag een inspiratiepost plaatsen, op dinsdag een vraag, op woensdag een review,…
Template contentplanning
Hierboven zag je een voorbeeld van mijn planning in mijn joural.
Download hieronder mijn excel-template waarin ik mijn Facebook-berichten plan. Je kan dit ook gebruiken voor een video- of blogplanning. In het document staan ook feestdagen en internationale dagen. Je kan hiermee rekening houden als je je content maakt, maar je kan ze ook verwijderen.
Download contentplan excel-template >>
Maak jij al een contentplanning, hoe vaak doe jij dat? Of ben je van plan om ermee aan de slag te gaan? Laat het me zeker weten onderaan deze pagina in een reactie.