Hoe kom je aan affiliates?

Hoe kom je aan affiliates?

Als jij een product of dienst verkoopt dan wil je uiteraard dat zoveel mogelijk mensen dit kopen. Misschien heb je al wat volgers op Facebook, Instagram of zelfs al aan een e-maillijst gebouwd. Dit zijn potentiële klanten. Ze vinden je leuk (anders zouden ze je niet volgen) en als jij iets aanbiedt wat zij kunnen gebruiken of waar zij mee verder geholpen zijn, dan is de kans ook groot dat ze bij jou zullen bestellen.

Maar nog niet iedereen kent jou of volgt je al? Dan kan je gebruik maken van affiliates en dus van het bereik van een ander. Misschien heeft een website die schrijft rond het onderwerp waar jij mee bezig bent heel veel bereik met de site of een grote e-maillijst. Dan kan het heel interessant zijn dat die website jou eens vermeld, of nog beter gaat promoten.

Maar waar vind je deze affiliates?

Bestaande affiliaties vinden via de netwerken

Het voordeel om met mensen te werken die al affiliate zijn is dat je ze niet moet uitleggen hoe alles werkt. Zij weten wat te doen en kunnen zo artikels voor je beginnen te schrijven. Sommige affiliaties hebben niet enkel een blog maar ook een grote mailinglijst. Op deze manier kunnen ze onmiddellijk een hele hoop traffic genereren naar het artikel over jouw product. Of ze kunnen via e-mail rechtstreeks naar jouw shop of verkooppagina linken. Als je dat wilt.

Bestaande affiliaties vind je via de affiliate netwerken zoals Paypro, Daisycon, Awin, Plug&Pay, Tradetracker,… Maar zij kunnen jouw daar ook vinden omdat er meestal een marktplaats aan gekoppeld is met producten of bedrijven die ze kunnen promoten.

Als je met Paypro werkt, kan je tegen een betaling Paypro een e-mail laten uitsturen naar alle affiliates in hun netwerk. Die e-mail gaat volledig over jouw product en heeft als doel affiliates te werven die je product gaan promoten. Je kan ook je product in het overzicht van alle affiliate-producten laten zetten. Affiiates die op zoek zijn naar producten om te promoten zullen je daar kunnen vinden.

Werk je met Plug & Pay dat is er nog niet zo’n marketplace, maar deze zou er in de toekomst wel komen.

Als je met netwerken zoals Tradetracker werkt dan krijgen affiliaties dagelijks een e-mail met welke campagnes een update gekregen hebben en welke campagnes gestart zijn.

Affiliate in de footer van je website

Plaats een linkje met affiliate of partner in de footer van je website. Affiliates die op je website terecht komen zullen hier naar zoeken en zo kunnen ze meteen aan de slag. Op de pagina die achter dat linkje zit, vermeld je hoe ze zich kunnen aanmelden en wat de commissie is die ze zullen ontvangen.

Zoek naar relevante blogs

Google eens naar het thema waarover jouw product of dienst gaat en kijk eens welke blogs daar rond te vinden zijn. Bijvoorbeeld, je verkoopt boormachines, dan kan je zoeken naar klusblogs, je geeft een online cursus babymassage, dan kan je op zoek naar mamabloggers.

Zoek naar influencers

Ga eens op bijvoorbeeld Instagram op zoek naar influencers die posten rond jouw onderwerp. Influencers met heel wat volgers kan je contacteren of ze je product willen promoten.

Maar niet enkel de hele grote influencers kunnen belangrijk zijn. De zogenaamde micro-influencers kunnen heel geschikt zijn. Dat zijn influencers met niet zo heel veel volgers, maar die wel rond een heel specifiek thema posten. Als jouw product of dienst hier op aansluit is dat heel relevant voor hun volgers.

Neem contact op met deze bloggers en influencers en vertel over jouw product en dat ze het misschien eens gratis kunnen uitproberen zodat ze er iets over kunnen schrijven op hun blog. In ruil krijgen ze hiervoor dan een commissie bij een verkoop.

Sommige van deze bloggers en influencers zullen al affiliate zijn van andere producten en weten wat ze moeten doen. Voor anderen is het totaal nieuw en daarvoor is het nodig ze stap-voor-stap uit te leggen wat ze moeten doen.

Je huidige klanten

Je huidige klanten zijn waarschijnlijk tevreden van je product en dienst. Dan zijn zij de ideale personen om jouw product te kunnen promoten. Ze hebben het namelijk zelf ervaren wat je product/dienst voor hen kan betekenen. Afhankelijk van wat je verkoopt kan je na een tijdje vragen of ze je product/dienst ook willen promoten in ruil voor een commissie.

Affiliate marketing IMU ebook

Met €0,- budget, razendsnel je omzet opschalen met affiliates!

Hoe de ideale “werknemers” voor jou extra inkomen genereren en hoe jullie beiden als partners betere resultaten kunnen behalen

Tips als je met affiliates gaat werken

Zie een affiliate als volwaardige partner, dan zullen ze ook meer voor je doen. 

Bezorg alles wat ze nodig hebben

Zorg dat je hen de info geeft die ze nodig hebben om aan de slag te kunnen. Als ze je vragen achter beeldmateriaal of wat meer info, kan je hen die bezorgen.

Je kan bijvoorbeeld een gratis product toesturend dat ze kunnen uitproberen om er zo iets over te schrijven.

Tijdig uitbetalen

Zij hebben ook hun werk gedaan, dus verwachten ze ook dat de betalingen van hun commissies tijdig gebeuren. Tuurlijk kunnen er wel regels zijn zoals dat je wacht tot de niet-goed-geld-terug-garantie verlopen is.

Beloon de top-affiliates

Wat door de grotere, succesvolle bedrijven vaak gedaan wordt is top-affilates extra belonen. Dat kan bijvoorbeeld door bij meer dan een bepaald aantal verkopen een hoger percentage te geven. Maar ook door de top-affiliaties mee te nemen op een etentje, ze een cadeautje te sturen, …

Of je kan de eerste die 20 verkopen voor jou doet, belonen. Zo stimuleer je dat ze onmiddellijk aan de slag gaan.

Voorwaarden om met jou samen te werken

Je kan voorwaarden opstellen. Als een affiliate daar niet aan houdt, kan je de samenwerking beëindigen. Dat gebeurd vaak als ze je in een slecht daglicht zetten. Sommige affiliates schreven soms artikels met daarin “Is xxx een scam?” Logisch dat je dat over jezelf niet wil tegenkomen dus dat kan je in je voorwaarden plaatsen. Werk samen met de affiliate waar je op een constructieve duurzame wijze me kan samen werken.

Maak een affiliate-pagina

Op deze pagina voorzie je alle informatie die een affiliate nodig zou kunnen hebben om je goed te promoten. 

  • tekstjes met meer uitleg over je bedrijf
  • Tekstjes met uitleg over je product
  • Fotomateriaal
  • Eventueel video’s die ze kunnen toevoegen in een blog.
  • Templates van e-mails die ze kunnen sturen.
  • Banners

Om deze pagina te laten zien, kan je hun e-mailadres vragen. Zo weet je wie van plan is om jou te gaan promoten en kan je hen nog een mail sturen met de vraag of ze nog wat nodig hebben.

Hoe makkelijker je het hen maakt, hoe groter de kans is dat ze je effectief gaan promoten.

Sommige bedrijven doen zelfs af en toe een zoom-sessie voor hun affiliaties om te kijken wat er speelt, welke vragen er zijn, vertellen welke richting ze uit willen. Ze betrekken de affilates als echt onderdeel van hun bedrijf.

Welke acties ga jij zetten om met affiliates aan de slag te gaan?

Wil jij met affiliates gaan werken of heb je er al ervaring mee, laat dan zeker een reactie achter onder deze pagina.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Blijf op de hoogte van nieuwe artikels

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De marketing tornado
In dit boek nemen Tonny Loorbach en Martijn Vantongeren je mee door alle stappen om van jouw online business een succes te maken
Ook lezen?