Als je ondernemer bent of met marketing aan de slag gaat, dan heb je vast al eens gehoord van IMU. IMU is het bedrijf van Tonny Loorbach en Martijn Van Tongeren.
Ik zal je eerst wat vertellen over wie IMU is en wat ze doen. Ben je meer benieuwd naar mijn ervaring met hen, scrol dan eventjes verder. Daar doe ik uitgebreid mijn verhaal. Ik volg hen sinds 2013 en ben sinds 2015 klant.
Wie is IMU?
IMU bv is het bedrijf van Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren. Ze zitten gevestigd op de Herengracht in Amsterdam en hebben een team van meer dan 20 jongens en meisjes.
IMU staat trouwens voor Internet Marketing Unie om zo de community te benadrukken. Vroeger stond de U voor universiteit. Dit vonden ze niet meer passen want het is meer geworden dan enkel info uitzenden, verbondenheid en community zijn steeds belangrijker geworden binnen IMU.
In vrijheid verbonden
Slogan van IMU
Ze helpen ondernemers online marketing beter te begrijpen en toe te passen. Dit door middel van heel wat gratis info, maar ook een lidmaatschap en online cursussen.
Verder hebben ze ook enkele software ontwikkeld.
Ik gebruik deze allemaal (zelf en voor enkele klanten), dus als je vragen hebt, stel ze gerust.
- Phoenix: website software die gericht is op het krijgen van bezoekers en conversie. Lees hier mijn Phoenix review.
- Huddle: een online community en e-learning systeem. Lees hier mijn Huddle review.
- Plug&Pay: systeem om betaalpagina’s te maken en je kan ook met affiliates werken. Lees hier mijn Plug&Pay review.
Wie is Tonny Loorbach?
Tonny Loorbach is de oprichter van IMU bv. Hij begon op zijn eentje aan de keukentafel. Dat vond hij toen belangrijk, werken waar en wanneer hij wilde. Dus zonder personeel. Dat is in de loop van de jaren enorm veranderd. Hij volgde coaching bij Albert Sonnevelt en ging zich meer verbinden met andere mensen en zag dat hij veel meer impact kon hebben met een team, dus is hij daar aan gaan bouwen. Een goeie, inspirerende bedrijfscultuur is iets waar hij veel waarde aan hecht.
Maar hij bouwde niet enkel aan een steeds groter wordend bedrijf, hij bouwde ook hard aan zijn lichaam. Hij sportte al veel langer, ging naar Polen met Wim Hof en is dit jaar is hij samen met zijn broer 2x een zes weken durende personal coaching gaan volgen waardoor hun lichaam serieus getransformeerd is. Op de post die hij hierover op instagram en LinkedIn deelde kwamen dan ook heel veel reacties.
Tonny zelf post ook regelmatig op Instagram over persoonlijke ontwikkeling, boeken die hij leest, fysieke transformatie en wijn.
Tonny is gespecialiseerd in zowel SEO als neuromarketing. De psychologie vind hij heel interessant en hij heeft ook een podcast samen met Albert Sonnevelt: de psychologie van psychologie van succes.
Hij heeft meerdere bedrijven en samen met zijn broer ook een stichting.
Wie is Martijn van Tongeren?
Martijn van Tongeren is mede-eigenaar van IMU bv. Maar hij is niet medeoprichter. Martijn kwam in contact met IMU als klant. Hij had het winstmodel (de voorloper van Phoenix) gekocht en was op een bijeenkomst om dat allemaal in te stellen. Hij was al snel klaar en begon de anderen ook te helpen omdat hij dat leuk vond. Toen kreeg hij het idee dat hij voor IMU wilde werken. Na vele mails voor stage-aanvragen en open sollicitatie en evenveel afwijzigingen kwam er een vacature beschikbaar binnen IMU. Martijn greep meteen zijn kans en solliciteerde onmiddellijk. Hij kreeg de job en werd meteen in het diepe gegooid.
Tonny was nog wel diegene die als gezicht verscheen op social media, maar achter de schermen was het Martijn die je meestal zag. Als Phoenix klant volgde ik regelmatig klantenwebinars en deze werden meestal door Martijn gegeven. Ook op het forum van IMU, was Martijn heel actief en hielp iedereen zo goed mogelijk verder en dacht mee met je business.
Toen ik met Martijn sprak bij Tonny Robbins vroeg ik of hij niet liever wilde ondernemen omdat hij zo geëngageerd, gemotiveerd en vol power is. Hij zag ondertussen IMU echt als zijn kindje dus wilde daar volledig voor gaan. En niet veel later werd hij dus mede-eigenaar wat mij niet verbaasde.
Als je hem op instagram volgt zie je niet enkel IMU en business gerelateerde dingen, maar ook regelmatig zijn katten en zijn leven in de fitness.
IMU Webinars en Facebook lives
Regelmatig geven Tonny en Martijn een gratis webinar of Facebook live sessie. Hierin delen ze tips en inzichten die je meteen kan toepassen in hun business. De webinars zijn heel los met de nodige humor en zijn zeker niet saai om te volgen. Dus als je nieuw bent met online marketing, zou ik je zeker aanraden deze eens te volgen. Dat ben ik jaren geleden trouwens ook gaan doen, eerst elk webinar dat Tonny gaf gaan volgen.
IMU podcast
Sinds een tijdje zijn Tonny en Martijn wekelijks beginnen podcasten. De naam van de podcast is pas veranderd naar Online Barketing podcast. Ze nemen hun podcast namelijk op aan de bar die ze bij IMU op kantoor geïnstalleerd hebben. Over bedrijfscultuur gesportken.
Het thema dat ze bespreken komt soms uit hunzelf, maar soms geven ze op instagram ook de mogelijkheid om je vraag achter te laten waaruit ze er dan eentje kiezen om te bespreken tijdens de podcast.
Regelmatig luister ik tijdens het tuinieren of de afwas naar de podcast.
IMU Live event
Ik ben heel wat keertjes naar een live event van IMU geweest. Steeds nieuwe inzichten opgedaan en acties opgeschreven. Verder was het ook altijd leuk om mensen die ik uit de online community kende nog eens te spreken.
Heel bijzonder was het seminar in het AFAS circus theater, niet de saaie ruimte die je van andere seminars misschien gewoon bent. Heel interessant en ik was nadien ook nog even gaan uitwaaien aan zee.
Normaal gezien zou er dit jaar nog een driedaags event zijn, maar door de onzekerheden met corona is dit jammer genoeg opgeschoven naar volgend jaar oktober. Je kan wel al een ticket bestellen. Uiteraard zullen Tonny en Martijn er spreken, maar zij hebben nog 10 andere sprekers uitgenodigd. Deze zijn nog niet bekend gemaakt.
Imu premium
IMU Premium is het lidmaatschap van IMU. Als Phoenix klant had ik er sowieso jaren ook toegang voor, toen was dit één pakket. Nu kan je IMU premium ook los bestellen. Handig als je al een ander websitesysteem hebt en niet wilt overstappen naar Phoenix, maar toch van de marketingkennis van IMU wilt leren.
Met IMU Premium krijg je toegang tot zowat alles. Je kan er voor kiezen om cursussen los te kopen, maar als je het lidmaatschap neemt, kan je ook alle cursussen volgen.
Daarnaast krijg je ook toegang tot het IMU forum. Dat is de hechte community die IMU heeft opgebouwd sinds 2015. Eerst was het bedoeld als klantenservice, maar dat groeide al gauw uit tot ondernemers die elkaar hielpen, meedachten met elkaars business. Je kan er vragen kwijt waar je van meerdere andere ondernemers een antwoord op kan krijgen.
IMU premium is niet alleen maar kennis consumeren. Het is ook actief aan de slag gaan. Daarvoor organiseren ze challenges. Zo’n challenge wordt geïntroduceerd met een ledenwebinar, daarna kan iedereen aan de slag met de uitdaging. Het kan gaan over groeien met je content, meer conversie halen, social media,… Enkele weken ga je aan de slag met een concreet thema. En wetende dat ook anderen daarmee bezig zijn werkt stimuleert.
Ik deed hier meermaals aan mee en won 2x de content challenge. Daardoor mocht ik op kantoor komen bij IMU om samen met een paar andere die gewonnen hadden een brainstorm te doen samen met team IMU zodat je nog meer kan groeien met je business.
Wat krijg je bij IMU Premium?
- Maandelijkse coaching met een challenge en Q&A webinars
- Spoedcursus online marketing
- Content marketing cursus
- Conversie optimalisatie cursus
- Facebook marketing cursus
- Community building cursus
- Meester in SEO
- Product lanceringen cursus
- Opnames van de IMU events
- Masterclass traffic & zichtbaarheid (opname)
- Masterclass conversie & webpsychologie (opname)
- Masterclass Funnels & segmentatie (opname)
- Masterclass Sales & opschalen (opname)
- Toagang tot de community
IMU Community
Tot de IMU community krijg je toegang als IMU Premium lid. Ook als je Phoenix of Huddle klant bent, krijg je tot een klein stukje toegang.
De onderdelen van de community zijn: marktplaats, technische vragen, inspiratie, challenges, reviews & brainstorms (heel waardevol om de probleempuntjes uit je website die je zelf niet ziet door anderen te laten bekijken), community building, victory louche, jezelf voorstellen (en zo nieuwe gelijkgestemde mensen leren kennen), online marketing Q&A, IMU nieuws.
Je kan ook eigen groepjes met enkele personen aanmaken, dat kan handig zijn voor een mastermind of mensen die in een bepaalde markt actief zijn en wat info met elkaar willen delen.
Onderaan in mijn ervaring lees je er meer over, maar ik heb er heel veel aan gehad de afgelopen jaren.
IMU boeken
IMU heeft twee fysiek boeken, nl. De Online Marketing Tornado die door beide heren geschreven is en Doelgerichte SEO, door Tonny geschreven.
De Online Marketing Tornado neemt je mee door alle stappen Dus bezoekers trekken, funnels, verkopen realiseren, opschalen met affiliate marketing, memberships en community building. Het boek leest trouwens heel vlot door en is op een leuke manier geschreven.
In mijn review van De Online Marketing Tornado lees je er meer over. Je kan het boek gratis aanvragen en hoeft enkel de verzendkost te betalen.
Verder hebben ze nog e-books die je gratis kan downloaden.
- Winnen in Google
- Conversie optimalisatie
- De ultieme checkout
- Affiliate marketing
- Online memberships
- Community building
Mijn ervaring met IMU
Ik kwam voor het eerst in aanraking met de IMU rond 2012 à 2013. Ik was toen net begonnen om mijn offline idee (fysiek magazine) om te zetten naar iets dat online was. De eerste persoon die ik tegenkwam was Eelco de Boer en niet veel later ook Tonny Loorbach. Tonny was niet lang daarvoor de rechterhand van Eelco, dus als je van de ene hoorde, hoorde je toen sowieso ook van de andere.
Ik volgde een webinar van Tonny, hij kwam heel anders over dan Eelco. Veel rustiger en introverter. Ik vond het meteen interessant wat hij te vertellen had, maar kocht zijn product (toen het winstmodel niet). De webinars waren heel waardevol, dus ik bleef ze volgen omdat ze ook steeds voor inspiratie zorgde.
Vervolgens ben ik ook naar de seminars beginnen gaan, waar ik veel bijleerde en ook heel wat mensen leerde kennen.
Begin 2015 ging ik naar Amsterdam, op kantoor bij IMU waar ze een kleinschalig seminar hielden. Daar werd het nieuwe winstmodel voorgesteld, volledig vernieuwd en met een nieuwe naam: Phoenix. Ik heb toen beslist het aan te schaffen.
Ik zette mijn oude website over op Phoenix en dat ging heel vlot. Maar wat ik misschien nog wel leuker vond dat Phoenix was wat er rond hing. Het forum, de community, de regelmatige webinars. Ik leerde op deze manier snel heel wat bij over online marketing en door de uitdagingen zette ik de kennis ook om tot actie.
Op het forum was ik heel actief en daardoor begon ik ook heel wat mensen te kennen en deze mensen kende mij. Dat maakt het een stuk eenvoudiger als ik naar een live seminar ging. Het gesprek aanknopen was niet zo moeilijk omdat deze mensen niet nieuw aanvoelden, maar ik het idee had hen al lang te kennen.
Mijn mastermind heb ik trouwens ook leren kennen door IMU. Twee van de andere Phoenix gebruikers vroegen me in hun mastermind waarmee we om de twee weken met elkaar Skypen om onze business te bespreken. Na anderhalf à twee jaar haakte iemand af wegens andere prioriteiten. We gingen dus op zoek naar een nieuw derde lid dat we ook vonden binnen de IMU community. Iemand waar ik een tijdje daarvoor naast zat bij een live seminar en waarvan ik dacht dat die goed in ons groepje zou passen.
Ook met enkele andere mensen die ik al jaren door de IMU ken, ben ik recent gaan samenwerken.
Heb jij ervaring met IMU, hun software of hun lidmaatschap of heb je nog vragen aan mij hierover, laat gerust een reactie achter onderaan deze pagina.