Super dat je aan de slag gaat met het geven van webinars. Het is een mooie manier om verbinding te krijgen op afstand. Om zoveel mogelijk mensen op te laten dagen en deze tot het einde te boeien, kan je enkele praktische dingen toepassen. Deze zie je hieronder. Helemaal achteraan vind je ook een checklist zodat je kan afvinken wat je al gedaan hebt en duidelijk ziet wat je nog moet doen.
Heb je nog geen webinarsysteem? Zelf gebruik ik Webinargeek en daar ben ik heel tevreden over. Probeer Webinargeek 14 dagen gratis uit >>
Een week tot 4 weken voor het webinar
Mensen moeten weten dat je een webinar geeft dus je moet het hen vertellen. En meermaals, want velen nemen niet onmiddellijk actie.
Om te beginnen kan je een e-mail uitsturen naar je mailinglijst met de melding dat je een webinar geeft rond een bepaald thema en een duidelijke call-to-action om zich hiervoor in te schrijven.
Daarnaast kan je ook social media gebruiken om zichtbaarheid te geven aan je webinar. Deel het op Facebook, op Linkedin en Twitter. Maak een post en story aan op Instagram. Ook op je website kan je een inschrijfformulier voorzien.
Je kan op de pagina waar men zich aanmeldt en/of tijdens de herinneringsmails mensen triggeren. Je maakt ze zo benieuwd over iets waardoor ze er wel bij willen zijn. Je gaat voor het eerst iets aanbieden, je hebt iets spannends aan te kondigen, je kiest uit alle deelnemers een winnaar en die krijgt iets van jou,… Bedenk eens goed waarvoor jouw publiek er per se bij zou willen zijn.
Vanaf 2 dagen voor het webinar
Zorg ervoor dat zoveel mogelijk mensen komen opdagen.
Als 100 mensen zich inschrijven voor een webinar dan komen op de dag zelf geen 100 mensen opdagen. Heel jammer maar helaas de realiteit. Het echte aantal zal eerder tussen de 30 en 70 zijn.
Dus we gaan proberen toch zoveel mogelijk mensen daadwerkelijk aanwezig te hebben.
Dit kan je doen door meerdere herinneringsmails te sturen.
- dag voor het webinar: stuur je een mail dat je zin hebt in het webinar van morgen. In die mail vermeld je nog eens wat ze allemaal zullen zien tijdens het webinar en trigger je hen om er toch echt wel bij te zijn, dat ze anders iets gaan missen.
- 15 minuten voor het webinar: stuur opnieuw een herinneringsmail. Zeg dat je zo meteen gaat beginnen. Mensen die nog druk bezig waren en niet aan het webinar of het tijdstip hadden gedacht, kun je zo ook nog achter hun computer krijgen.
Deze e-mails kan je door Webinargeek laten uitsturen.
Voor je webinar start
Vlak voor je webinar start is het belangrijk dat je zelf zo energiek mogelijk bent. Zorg ervoor dat alles wat je nodig hebt klaar staat: eventueel een externe microfoon als je die gebruikt, fysieke dingen die je wilt tonen,… en zeker ook een glas water of nog beter een hele kan of drinkfles.
Zodra je tijdens het webinar de hele tijd aan het praten bent, zal je merken dat je mond helemaal uitgedroogd zal zijn. Je zal dus regelmatig wat moeten drinken. Zowel om nog goed te kunnen spreken als om je energieniveau hoog te houden.
Nog een manier waardoor ik mijn energieniveau de hoogte in stuur is door vlak voor ik live ga, te springen, gewoon in het rond of even op de trampoline. Dat is iets wat ik van Tony Robbins geleerd heb. Vlak voor hij het podium op komt, zal hij altijd op zijn mini-trampoline springen. Ik doe dit ook soms als ik video’s opneem.
Dat ik een paar keer noem dat je je energieniveau omhoog moet brengen voor de start van een webinar is niet zomaar. Als jij loom bent, dan voelen en horen de deelnemers van het webinar dat. Het zal hen sneller doen afhaken of er voor zorgen dat ze ondertussen met andere dingen bezig zijn (even Instagram checken).
Maar ook door de afstand die er is zal het altijd minder overkomen dan dat jij verwacht. Dus als je heel enthousiast bent dan is dat juist heel goed.
Ga 5 of 10 minuten eerder online. Als je pas op het tijdstip online gaat en je publiek is eerder, zullen er zijn die weer weg zijn. Je kan eerst een scherm tonen met het uur dat je live gaat, zo zien ze ten minste al dat het werkt en dat ze juist zitten.
Tijdens het webinar
Zodra je live gaat bij je webinar, wil je natuurlijk zeker zijn dat alles goed werkt. Daarom kan je dat in het begin vragen aan je publiek. Je vraagt of ze jou kunnen zien (of je slides) en of ze je kunnen horen.
Als je reacties binnenkrijgt, lees je deze één voor één voor en je noemt de naam van diegene die de reactie gesteld heeft. Doordat je hen vernoemt zullen ze merken dat het allemaal echt live is en zullen ze zich veel betrokkener voelen. Ze zullen ook de rest van het webinar aandachtiger gaan luisteren.
Leg even uit waar ze een chatbericht kunnen sturen, laat eventueel een plaatje zien dat het verduidelijkt. Niet iedereen is even handig met computers en voor sommigen zal het hun eerste webinar zijn.
Wat je zou kunnen doen is op het einde van het webinar iets weggeven. Je kan dan in het begin aangeven dat iedereen die tot het einde blijft kans maakt om iets te winnen.
Doorheen je verhaal, kan je regelmatig wat vragen stellen waarop ze dan in de chat kunnen antwoorden. Je kan ook een poll of korte quiz toevoegen.
Door je publiek regelmatig zelf iets te laten doen zullen ze langer geboeid blijven. Je kan hen ook als opdracht geven om x tijd over iets na te denken, uit te schrijven,… en daarna hun bevinding daarover in de chat te zetten.
Op het einde van het webinar kan je een call-to action doen. Als je een webinar geeft met als doel iets te verkopen, dan is de call-to-action ‘naar de pagina gaan waar men het product kan kopen’.
Is het geen webinar met als doel iets te verkopen kan je toch een call-to-action doen. Je kan vragen of ze een review over je bedrijf of instelling willen achter laten, je Facebook- of Instagram pagina willen volgen. Of iets anders wat voor jou van toepassing is.
Verder vraag ik ook altijd wat hun grootste inzicht van het webinar was of de tips waar ze het meest aan hebben gehad. Zo weet jij ook weer welke informatie je er een volgende keer zeker in moet houden.
Na het webinar
Na het webinar kan je een mail sturen naar zowel diegene die aanwezig waren als naar diegene die dat niet waren. Verkocht je iets tijdens het webinar dan kan je dat nog eens in je mail vermelden. Diegene die niet live aanwezig waren kan je de replay van het webinar sturen.
Als je niks verkocht, dan kan je nog een mail sturen met een vraag aan hen en of jij hen nog ergens mee verder kan helpen. Sommige hebben tijdens het webinar niets durven vragen, maar die kan je via e-mail nog bereiken.
Checklist interactie bij je webinar
- Kies je onderwerp
- Bepaal je doel voor het webinar
- Wat zijn de voordelen voor de aanwezigheden?
- Wat wordt je call-to-action
- Bepaal datum en tijd
- Maak de slides (tenzij je geen slides gebruikt)
- Kies een aantrekkelijke titel (en ondertitel)
- Maak het registratieformulier aan
- Plan 2 herinneringsmails in (een dag op voorhand en 15 minuten op voorhand)
- Maak een mail die uitgestuurd wordt (onmiddellijk na het webinar of de dag later) nadat mensen het webinar gezien hebben.
- Maak een mail die uitgestuurd wordt voor de mensen die niet live op het webinar waren.
- Stuur een mail naar je mailinglijst om in te schrijven
- Vermeld het webinar op Facebook
- Maak eventueel een Facebook advertentie
- Maak een bericht op Instagram
- Maak een story op Instagram
- Deel de aankondiging op LinkedIn
- Post een tweet over het webinar
- Zet een inschrijfformulier op je website
- Ga je wel/niet iets gratis weggeven op het einde
- Neem het webinar op
- Leg je microfoon klaar
- Test het geluid
- Zorg dat je genoeg water bij je hebt staan.
- Spring een minuut op en neer om met volle energie te starten
- Geef uitleg over hoe men vragen kan stellen of kan reageren op jou vragen, bijv. via de chat
- Maak duidelijk wanneer men vragen kan stellen: op het einde, tussendoor als jij het aangeeft,…
- Vraag of je goed verstaanbaar bent.
- Noem de namen alle reactie
- Introductie waarover het webinar gaat en wie je bent
- Jouw verhaal
- Samenvatting
- Call-to-action vermelden
- Bedank alle deelnemers
- Beantwoord alle reacties van de follow up e-mails