De Online marketing tornado is het nieuwe boek van Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren van IMU. Dit boek heeft een heuse tornado teweeg gebracht. Ze waren namelijk zo gek om het boek gratis weg te geven. Het enige wat je moet betalen zijn druk- en verzendkost.
De twee kregen begin dit jaar het idee om op 6 weken tijd een boek te schrijven. En als zij een uitdaging aangaan, dan gaan ze ook steeds all-in met volle focus. Zo heeft Tonny ook in 6 weken een hele transformatie met zijn lichaam gedaan en is hij nu op 6 weken 30 boeken aan het lezen.
Tijdens hun schrijfproces kreeg ik een mailtje van Martijn “dat er een stukje in kwam over onze community”. Uiteraard bestelde ik het boek ook en toen het binnen kwam ging ik meteen kijken waar dat stukje van mij stond. Er stonden zelfs foto’s bij.
Wie zijn de auteurs?
IMU: Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren
Het bedrijf van deze twee gasten is IMU, wat staat voor Internet Marketing Unie (vroeger universiteit).
Tonny begon in 2010 op zijn eentje met het verkopen van webinar software gericht op SEO. Nadien breidde het bedrijf serieus uit maar dat ging niet zonder vallen en opstaan.
Martijn was eerst klant van de software maar was zo enthousiast dat hij voor IMU wilde werken. Na vele afwijzingen mocht hij toch aan de slag, werkte zich omhoog en is uiteindelijk mede-eigenaar geworden. Over een doorzetter gesproken.
Ik volg de IMU al sinds 2012 à 2013. De webinars die ze toen (en nu nog steeds) gaven vond ik heel interessant en totaal niet saai. Daarna ben ik naar meerdere seminars van hen geweest, ook naar dat in het Afas theater. Daar won ik het boek Doelgerichte SEO (ook van Tonny). Kansen zien, kansen grijpen, zeiden ze, en dat deed ik.
Ik was ook enkele keren bij hen op kantoor voor een brainstormsessie. Dit naar aanleiding van een contentchallenge die ik won via IMU lidmaatschap, omdat ik Phoenix klant was had ik daar sowieso toegang toe.
Behalve het bedrijf IMU hebben deze twee nog andere bedrijven, Huddle (community en e-learning), Plug & Pay (betaalpagina’s maken), Salespassie (verkoop), Phoenix (websitesysteem), Trafic leaders (online marketing hulp). Dit samen met andere compagnons. Ze hebben dus al jaren alle kennis in huis over al deze gebieden. Dus als je van iemand wat wilt leren is het wel van hen.
Eén van de uitspraken van Martijn is me altijd blijven hangen:
“aanraken is afmaken”.
Martijn van Tongeren
Dit helpt me in mijn focus. Als ik net iets opgepakt heb, maar eigenlijk toch liever aan iets anders wil werken, dan denk ik, dit heb ik nu gestart, laat ik er ook verder mee doen. Daarvoor had ik nogal eens de neiging om toch met iets anders te beginnen, waardoor er allemaal halve dingen lagen en de focus ver zoek was.
Maar goed, een beetje meer over het boek, want daarvoor ben je uiteindelijk op deze pagina terecht gekomen.
De Online Marketing Revolutie: review
Het boek is zo goed als gratis, het is in 6 weken geschreven, dan denk je misschien dat het een flutboekje is, zo een van een paar pagina’s doorbladeren en je bent klaar. Maar dat is het totaaaal niet.
Toen ik het uit mijn brievenbus nam, merkte ik op hoe zwaar het is, en de pagina’s zijn niet eens dik. Ik legde het op de weegschaal en het is bijna een kilo. Het zijn dan ook 352 pagina’s dik.
Het leuke aan dit boek is dat het een totaalplaatje. Je vindt wel info in boeken of online van een stukje, maar nergens heb je het volledige overzicht zoals in dit boek.
Het is verdeelt in zes onderdelen, dus zowel over bezoekers en leads krijgen, deze converteren naar klanten, hoe je meer uit je winkelmandje kan halen, affiliate marketing, membership, community building.
Dus van iemand die maar wat aan het rondkijken is naar een diehard fan die ook ambassadeur van je is.
En IMU is een mooi voorbeeld van al deze stappen, tot de ambassadeurs aan toe. De meeste online ondernemers die ik persoonlijk ken, heb ik leren kennen in de community van IMU of via de seminars. En de meeste daarvan zijn toch wel echt fan, ik kom ze al jaren tegen op seminars van IMU. Ook mijn twee Mastermind collega’s heb ik zo ontmoet.
Als je IMU al lang volgt is het natuurlijk een mooi naslagwerk en leuk om nog eens door te nemen. Als je pas kennis maakt met hen, dan heb je meteen alle kennis in huis om een online business te starten of te verbeteren.
’s avonds laat was ik er meteen in beginnen te lezen. Ik herkende meteen de humor van Tonny in het boek. Ook leuk is de neurowetenschap achter alles.
Het is trouwens echt een praktijkboek. Niet een hoop theorietjes waar je uiteindelijk nog niet weet wat je moet doen. Er staan allemaal voorbeelden uit de praktijk in, niet alleen van hen zelf, maar ook van klanten. Dat maakt het extra duidelijk en leesbaar, zeker als je helemaal nieuw bent met online marketing.
Uiteindelijk was ik pas om half 3 gaan slapen, dus je ziet hoe interessant ik het vond. En dat voor een trage lezer als ik. Dus ik weet nu al dat het boek heel snel uitgelezen zal zijn, ook al is het een dikke kloefer. Zodra het volledig uit is zal ik nog wat meer erover delen.
Zeker in tijden als deze waarin alle offline bedrijven toch beginnen nadenken over het online maken van hun bedrijf is dit een heel handig boek om mee aan de slag te gaan.
De online marketing tornado is binnen een week al meer dan 10.000 keer bestelt, dus dat zegt genoeg denk ik. Ondertussen hebben ze bij het boek ook een cursus onwikkeld: De Tornado Masterclass.
Heel benieuwd, heb jij het boek ook al in huis, ga je het aanschaffen? Laat het me zeker weten onderaan deze pagina in een reactie.