Plug & Pay review (2022) – mijn ervaring // Meer verkopen met deze betaalpagina’s

Plug & Pay betaalpagina's - review

Mijn Plug & Pay review heb ik recent geüpdatet. Ik heb namelijk begin vorig jaar de upgrade gedaan van Plug & Pay premium naar de ultimate omdat ik met affiliates wilde gaan werken. Dus goed nieuws, ik kan hier ook wat meer over vertellen. Bovendien zijn er sinds mijn eerste versie van deze review ook weer wat nieuwe functies bijgekomen.

Als je heel veel producten hebt om te verkopen, stop je deze in een webshop. Maar wat als je één of enkele producten hebt? Dan is een webshop overkill en kan het bovendien veel effectiever door losse salespages te maken met daarachter een betaalpagina.

De 2 makkelijkst op te zetten manieren zijn door gebruik van Plug & Pay of Paypro. Paypro bestaat al langer, maar Plug & Pay heeft veel effectievere pagina’s die de conversie kunnen verhogen en zelfs het orderbedrag omhoog krijgen. 

Als je voorheen ook met affiliates wilde werken, dan moest je met Paypro werken, maar sinds een tijdje is dat ook mogelijk met Plug & Pay. Ik heb zelf met Paypro gewerkt, maar ben ondertussen overgeschakeld op Plug & Pay, dus wil ik je er graag wat meer over vertellen.

Plug & pay betaalpagina

Wat is Plug & Pay?

Plug & Pay is software waarmee je heel heel eenvoudig betaalpagina’s kan aanmaken. Een pagina die geoptimaliseerd is om makkelijk een bestelling af te rekenen. In zijn meest eenvoudige vorm staat er op deze pagina:

  • de titel van het product
  • Een productfoto
  • Korte tekst met de belangrijkste punten van het product
  • Persoonsgegevens die de koper kan invullen (naam, e-mailadres, fysiek adres als het product verstuurd moet worden, bedrijfsnaam en opmerking)
  • Betaalmethode
  • Winkelmandje met het bedrag en optioneel de mogelijkheid om een kortingscode in te vullen.

Je kan het nog verder uitbreiden voor hogere conversies, zo zit Plug & Pay vol neuromarketingtechnieken om de verkoop te stimuleren, maar daarover zometeen meer.

Plug & Pay bv is onderdeel van IMU (Internet Marketing Unie). IMU bied ondersteuning op het gebied van online ondernemen door hun lidmaatschap, hun websitesysteem Phoenix, communitysoftware Huddle.

Hoe werkt Plug & Pay?

Zodra je Plug & Pay hebt aangeschaft krijg je toegang tot je eigen beheeromgeving. Je kan hierin producten toevoegen, betaalpagina’s aanmaken (checkouts), hebt een overzicht van je bestellingen,…

Betalingen ontvangen

Met een betaalpagina zonder betalingen te kunnen ontvangen ben je natuurlijk niks. Daarom ga je Mollie koppelen met Plug & Pay. Dat gaat heel makkelijk. Alle betaalmethodes die je in Mollie geactiveerd hebt, krijg je dan ook in Plug & Pay te zien. Dat is bijvoorbeeld: Bancontact, iDeal, credit card, paypal, KBC knop,…

In 2021 zijn er maar liefst 1,3 miljoen bestellingen geweest via Plug & Pay betaalpagina’s met een toale waarde van 114,3 miljoen euro.

Personaliseren

Verder zorg je ervoor dat alle instellingen goed ingesteld staan en kan je het personaliseren. Je kan een logo toevoegen zodat op de betaalpagina duidelijk te zien is dat dit van jou is. Je vult ook je bedrijfsgegevens in en optioneel ook al je social media. Je kan een eigen bestand met algemene voorwaarden opladen.

Je vult ook het standaard land in. Dat is het land waarin jij gevestigd bent. Hierdoor zullen bedrijven uit een ander Europees land automatisch vrijgesteld worden van btw als ze hun btw-gegevens invullen. Door het instellen van je land zullen ook de juiste btw-tarieven verschijnen. Zo is het lage btw-tarief wat gebruikt wordt voor een fysiek boek in België 6% maar in Nederland is dat 9%.

Mails

Voor de verstuurde mails kan je de titel, introtekst en afsluiter aanpassen. Het gaat om:

  • Orderbevestiging
  • Betaallink
  • Ordernotificatie
  • Herhaalfactuur
  • Betaalherinnering
  • Mislukte incasso

Plug & Pay koppelen met Huddle

Heb je Huddle, een online ledenomgeving waarin je online cursussen kan aanbieden? Ideaal, want met Plug & Pay kan je na een betaling voor deze nieuwe klant meteen een account aanmaken in je Huddle en toegang geven tot het juiste product. Dit volledig automatisch.

Als je met lidmaatschappen werkt, kan je met maandelijkse incasso’s werken. Zodra iemand zijn lidmaatschap opzegt, zal deze persoon automatisch geen toegang meer hebben.

Producten

Voor een product kan je een vast bedrag vragen. Je kan ook een staffelkorting toevoegen. Vanaf een x aantal producten is het product goedkoper. Je kan een actieprijs invullen. De oude prijs wordt doorstreept, dus men ziet dat er korting op is. Dit is ideaal om te combineren met een timer.

Heb je een duurder product dan kan je het ook laten afrekenen in termijnen. Bijvoorbeeld jouw online coachingscursus kost eenmalig €997, dan kan je het ook in 3 termijnen van €335 of 12 termijnen van €90 laten betalen.

Behalve een vast bedrag kan je ook met abonnementen werken. Elke maand, kwartaal of jaar gaat er een bedrag af van de rekening van je klant. Je kan hier eventueel ook een afwijkende prijs voor de eerste periode voor instellen. Bijvoorbeeld een proefmaand van €1. 

Plug & Pay checkouts

Conversieverhogende checkouts

Doordat de betaalpagina’s heel eenvoudig zijn, geen afleiding hebben (zoals menubalk) en gemaakt zijn om perfect op mobiel te tonen, zijn deze Plug & Pay pagina’s heel geschikt voor de conversie.

Voor de betaalpagina’s kan je kiezen uit een aantal templates met verschillende layouts.

Behalve het product, de adresgegevens en het winkelmandje kan je nog enkele zaken toevoegen die de conversie kunnen verhogen doordat deze meer vertrouwen zullen uitstralen.

  • USP: Wat zijn je unique selling points. Je kan tot 5 voordelen voor dit product invullen.
  • Video: Vul een Youtube of vimeo link in.
  • Afteller: een afteller laat zien dat een bepaald actie bijna voorbij is. Zo moet je potentiële klant snel zijn als hij het product toch nog op de kop wilt tikken. Je kan een redirect url invullen zodat, zodra de timer afgelopen is, de bezoekers van deze betaalpagina doorgestuurd naar een andere (betaal)pagina.
  • Garantie: Hier kan je jouw garantie invullen. Bijv. Als je niet tevreden bent binnen de 30 dagen krijg je je geld terug.
  • Kassakoopje: op je betaalpagina een product toevoegen met 1 vinkje. Zo koopt men niet 1 maar 2 producten en wordt je orderwaarde verhoogd.
  • Testimonials: Laat enkele reacties van klanten zien die dat product eerder al bij je kochten.

De standaardvelden die je op je checkoutpagina ziet staan zijn:

  • Voornaam
  • Achternaam
  • E-mailadres
  • Land
  • Straat
  • Huisnummer
  • Postcode
  • Gemeente
  • Bedrijfsnaam
  • Aantal stuks (als het om een fysiek product gaat)

Je kan hierbij nog extra velden aanmaken die je wilt tonen. Doe dat alleen als het echt nodig is, want hoe meer mensen moeten invullen hoe sneller ze weg zijn van je checkoutpagina, zonder af te rekenen.

Maar je kan dat wel doen als je bijvoorbeeld t-shirts verkoopt en de maat moet weten, of als je een product in verschillende smaken of kleuren aanbiedt. Bij het aanmaken van je product kan je ook deze gepersonaliseerde velden gaan aanmaken. Je kan hierbij eventueel van een template vertrekken.

Gepersonaliseerde velden aanmaken via een template

Orderwaarde verhogen

Met Plug & Pay kan je makkelijk de orderwaarde verhogen. Dit kan op 2 manieren: kassakoopje of de one-click upsell. Een percentage van je klanten van dat ene product zal ook het tweede product mee bestellen.

Kassakoopje

Bij het kassakoopje kan je op de betaalpagina een product toevoegen. Je plaatst een titel en een kort stukje tekst. Als men dit product aanvinkt, dan zie je in het winkelmandje het bedrag verhogen. Daarna rekent men af.

Je hebt de mogelijkheid om 3 van deze kassakoopjes toe te voegen. Als je ervoor zorgt dat je kassakoopje goed aansluit bij het hoofdproduct dat men aan het kopen is de kans heel groot dat ze het kassakoopje mee bestellen.

In dit voorbeeld op de schermafbeelding is het kassakoopje een duurder product. Meestal zal je het echter omgekeerd toepassen: een goedkoop extra product. Heel veel mensen bestellen dat dan mee. Zo heb ik zelf dat 19,1% een kassakoopje mee bestelt. Deze extra omzet die daaruit volgt zou ik anders niet gehad hebben.

Plug & Pay kassakoopje

One-click upsell

Bij de one-click upsell rekent de klant eerst het ene product af en komt vervolgens op een bedankpagina. Hierop kan je een upsell doen, dus een ander product aanprijzen. Dit kan men nu met één druk op de knop bestellen zonder eerst alle gegevens opnieuw in te moeten vullen.

Je kan kiezen of je deze one-click-upsell op je eigen website zet of via de pagina’s van Plug & Pay zelf. Kies je voor eigen website dan moet je de url van je bedankpagina invullen en op de bedanktpagina plaats je vervolgens een klein stukje code.

Je kan het nog makkelijker maken en kiezen voor een Plug & Pay pagina. Je hebt de keuze uit 3 layouts hiervoor. Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:

One click upsell bij Plug& Pay

Exit intents

Wil een bezoeker weg gaan van jou betaalpagina zonder afgerekend te hebben, dan kan je automatisch een popup tonen. Je kan deze aanmaken om bij upsells te tonen of bij de checkout. Je kan hierbij kiezen uit 3 templates voor de layout.

Via deze pop-up kan je de bezoeker terug naar het betaalformulier laten gaan, of naar de volgende upsell, maar je kan er ook een knop zetten zodat deze persoon naar een pagina op je website gaat waar die zich kan inschrijven voor de nieuwesbrief, of meer info kan lezen over een bepaald onderwerp.

Voorbeeld van een exit intent popup
Voorbeeld van een exit intent popup

Eigen bedankpagina’s

De standaard bedankpagina nadat iemand gekocht heeft is een groot paars vlak met daarop een melding dat de aankoop gelukt is en nog eens het overzicht van de bestelling. Nu is dit al geruststellend voor een klant, maar je kan meer uit een bedanktpagina halen door er zelf eentje aan te maken.

Ofwel maak je op je website een eigen bedankpagina en dan verwijs je naar deze url. Ofwel maak je gebruik van de bedankpagina’s binnen Plug & Pay die je kan maken. Momenteel maak ik nog gebruik van bedankpagina’s die ik via mijn eigen website heb aangemaakt. Dit omdat de mogelijkheid om binnen Plug & Pay een bedankpagina aan te maken er pas achteraf is bijgekomen.

Op deze bedankpagina’s kan je een titel, ondertitel en tekst weergeven. Je kan ook een afbeelding of video toevoegen. Het is leuk als je een korte video maakt waarop je de klant bedankt voor de aankoop. Hiervoor kan je een Youtube, Vimeo of Wistia video gebruiken. Verder kan je ook een call-to-action knop toevoegen.

Bedanktpagina Plug and Pay

Plug & Pay instellingen

Algemeen

Bij de algemene instellingen kan je het volgende aanpassen:

  • Gegevens: je winkelnaam, bedrijfsgegevens, social media, taal en logo
  • Inloggegevens: je e-mailadres en wachtwoord om in te loggen bij Plug & Pay
  • Betalingen: hier maak je de koppeling met Mollie, kan je je factuurnummer van een prefix voorzien, info voor automatische incasso en handmatige overboekingen, extra tekst om op je factuur te zetten.
  • BTW: hier kan je meegeven in welk land je BTW aangifte doet, een omschrijving bij 0% btw, hier kan je ook de nieuwe BTW-regels activeren die gelden in de EU voor wie jaarlijks voor meer dan €10.000 verkoopt aan particulieren buiten je eigen land.
  • Algemene voorwaarden: hier kan je een bestand (beste PDF) gaan toevoegen met je algemene voorwaarden.
  • Domeinnaam: Hier kan je een domeinnaam of subdomein opgeven zodat je niet jouwbedrijf.plugandpay.nl/jeproduct als url krijgt voor je betaalpagina maar een eigen domein. Hiervoor moet je DNS instellingen aanpassen of dat laten doen.
  • Voorkeuren: Hier kan je je basiskleuren instellen en de basistekst voor de garantie, standaard USP’s en een standaard land.
  • Widgets: hier kan je stukjes javascript gaan toevoegen voor je checkouts, upsells en/of bedanktpagina’s.

Aangezien Tonny Loorbach (eigenaar van Plug & Pay) uit een boekhoudfamilie komt zal je je nooit zorgen hoeven te maken of het boekhoudkundig allemaal klopt. Ze zijn er als eerste bij als er wijzigingen in de wetgeving komt.

E-mails

Heb je een lidmaatschap voor particulieren dan kan het vervelend zijn als ze hier elke maand een factuur voor ontvangen. Je kan deze mails dus uitzetten als je dat zou willen.

Wat wel interessant is om de activeren is om een aankondigingsmail te laten versturen als er een incasso aankomt. Zo weet je klant dat het bedrag bijna van de rekening gaat en kan er dan voor zorgen dat er genoeg geld op de rekening staat. Zeker als je een wat duurder lidmaatschap hebt of bij een jaarlijkse betaling kan dit heel handig zijn.

Je kan hierbij aangeven hoeveel dagen op voorhand de mail verstuurd moet worden en of dat naar alle abonnementen is of bijvoorbeeld enkel bij wie jaarlijks betaalt.

Incasso aankondiging lidmaatschap Plug & Pay

Verder kan je ook een gedeelte van de e-mail teksten aanpassen. De bestelinfo, de producten die men heeft aangekocht blijven in de mail staan, maar de tekst erboven en eronder kan je personaliseren. Dit is mogelijk voor de orderbevestiging, betaallink, ordernotificatie, herhaalfactuur, betaalherinnering, mislukte incasso, factuur toesturen en de aankondiging voor de automatische incasso.

Analytics

Je kan een Google Analytics code invullen om jouw pagina’s verder te analyseren. Ook een Facebook pixel kan je instellen. Je kan daarbij ook het orderbedrag mee versturen zodat je weet hoeveel je conversie waard is.

Integraties

Via webhooks kan je een rechtstreekse verbinding met bijvoorbeeld Huddle maken.

Je kan heel makkelijk enkele integraties actieveren. Gebruik je ActiveCampaign of Mailblue dan hoef je enkel het schuivertje aan te zetten en de stappen te volgen die je daarna te zien krijgt.

Op dezelfde manier kan je ook koppelen met de boekhoudsoftware Moneybird en Reeleezee.

Gebruik je een andere software dan kan je Plug & Pay daarmee verbinden via Zapier. Voor enkele van de producten die ik verkoop verbind ik rechtstreeks met Huddle. Maar voor mijn cursus Affiliate Vibes maak ik de verbinding via Zapier naar Mailerlite en Learndash.

Affiliate marketing met Plug & Pay

Als je het duurste pakket neemt dan kan je niet alleen betaalpagina’s maken, maar heb je ook een affiliate marketing systeem. Dat wil zeggen dat affiliates jouw producten kunnen gaan promoten in ruil voor een commissie. Op deze manier krijg je extra mensen voor jou aan het werk, en je hoeft ze alleen te betalen bij resultaat. Win-win dus.

Toen deze mogelijkheid aan Plug & Pay toegevoegd was heb ik in eerste instantie niet de upgrade gedaan. Wel had ik me voor enkele andere programma’s als affiliate aangemeld. Maar begin vorig jaar heb ik dus toch de upgrade gedaan.

Dit instellen was heel makkelijk en kostte ook niet veel tijd. Je kan enkele instellingen aanpassen zoals de betaaldrempel, wanneer de uitbetaling gebeurd, een tekstje dat bij jouw registratiepagina verschijnt.

Vervolgens kan je ook enkele promotiepagina’s gaan instellen die een affiliate die zich bij jou heeft aangemeld ziet staan. Dat kan een link naar de verkooppagina zijn, maar ook naar een optin pagina of webinar pagina.

Affiliate marketing met Plug & Pay

Wil je dat jouw bedrijf en producten in de marketplace verschijnen dan kan je dat activeren. Je kan vervolgens 5 producten toevoegen die in het overzicht zullen verschijnen. Ik heb meteen het maximaal toegelaten producten toegevoegd.

Ik heb eerste zelf actief enkele mensen benaderd om zich aan te melden. Maar sinds de marketplace is toegevoegd zodat affiliates zelf producten kunnen vinden, ging het vlotter. Ik kreeg namelijk zo nieuwe affiliates er bij zonder dat ik zelf op zoek moest gaan. Zo hebben zich ondertussen al 71 mensen zich aangemeld als affiliate van mijn producten en zijn er al verkopen geweest via de affilates.

Zo kunnen affiliates jouw producten vinden in de marketplace

Plug & Pay: kostprijs

Je kan kiezen uit 3 versies: Light, Premium of Ultimate.

  • De lite versie kost €108 per jaar of €15 per maand
  • De premium versie kost €497 per jaar of €59 per maand
  • De ultimate versie kost €1164 per jaar of €125 per maand

Per jaar ben je dus voordeliger uit. De prijs is exclusief btw.

De Light versie is een nieuw pakket voor als je maximum 3 producten hebt en minder dan 50 bestellingen per maand verwacht. Je kan kassakoopjes toevoegen, maar geen upsells doen. Ook met abonnementen werken en A/B tests uitvoeren is niet mogelijk. Deze is ideaal als je pas start. Heb je later de behoefte aan meer, dan kan je upgraden.

Met de premium versie kan je behalve een kassakoopje ook een upsell doen. Je kan ook met abonnementen werken en termijnbetalingen ontvangen. Er zit geen limiet op het aantal producten of checkoutpagina’s dat je kan maken. Wil je het maximale er uit halen dan kan je A/B test doen om te kijken wat het best converteert. En je kan tot 500 transacties per maand ontvangen.

Met de Ultimate versie heb je 2 extra mogelijkheden:

  • Bij de premium versie kan je 500 transacties per maand binnen krijgen. Met Ultimate heb je de mogelijkheid om tot 2500 transacties binnen te krijgen. Heb je er meer dan kan je een aangepaste prijs ontvangen.
  • Bovendien kan je met affiliates gaan werken. Een affiliate is iemand die jouw product promoot in ruil voor een commissie. Jouw affiliates krijgen dan een unieke link zodat het systeem weet dat de verkoop via hen gekomen is.

Ik maak gebruik van de Ultimate versie. Ik heb de upgrade gedaan van de premiumversie omdat ik met affiliates wilde werken.

Mijn ervaring

Zelf gebruik ik Plug&Pay van in het begin. Ik vond het heel makkelijk op te zetten en heb het ook opgezet voor andere ondernemers. Hiernaast had ik nog een webshop om mijn fysieke producten te verkopen zodat men alles daar in een shop ziet staan. Maar ik merkte dat de conversies van de salespages die naar Plug&Pay linken veel hoger zijn dan dat de conversies in de webshop zijn. Daarom dat ik ze nu allemaal naar de betaalpagina’s van Plug&Pay leid.

Aangezien het kassakoopje zo succesvol was voor mijn mastermind leden, heb ik het ook toegevoegd op mijn betaalpagina’s. Met succes, want een groot deel koopt het kassakoopje mee. Mijn mastermind-collega heeft een heel goedkoop product toegevoegd van enkele euro’s en van de duizenden mensen die het ene hoofdproduct gekocht hebben heeft 40% dit kleine product ook mee besteld.

Bij een product van €27 heb ik als kassakoopje een product van €17 toegevoegd. Aangezien dit geen minibedrag is zoals bij mijn collega haal ik de 40% niet, maar toch beslist 17,8% dit extra product mee te bestellen. Dit zijn verkopen die ik anders niet gehad zou hebben.

De marketplace vind ik heel handig, zowel als affiliate (zodat ik interessante producten kan vinden), maar ook als verkoper zodat anderen mijn producten kunnen vinden om te promoten. Zo hoef ik zelf minder actief op zoek naar affiliates en komen er verkopen binnen zonder dat ik er zelf moeite voor hoef te doen.

Heel veel mogelijkheden dus met Plug & Pay en allemaal heel makkelijk in te richten. Laat zeker een reactie achter wat je van dit systeem vindt en of je hierbij nog vragen hebt.

Oorspronkelijke review van maart 2020 is in februari 2022 geüpdatet.

Delen:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Vrijheidsboost

Download mijn gratis e-book Vrijheidsboost en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van deze blog (over online ondernemen en beleggen)

2 reacties

  1. Plug & Pay is echt een super oplossing. Het is dat ik al hele mooie strakke betaalpagina’s heb laten ontwerpen door mijn web ontwikkelaar. Maar als ik die nog niet had, was dit een heel mooie oplossing geweest. Als ik een nieuw bedrijf start is dit het eerste waar ik naar ga kijken

  2. Ik werk al met Plug & Pay… super-makkelijk (vooral als je niet zo computer-technisch bent zoals ik)… maar fijn dat je hier even alle features uitlegt (ik gebruikte ze nog niet allemaal… maar dat ga ik zeker nog doen)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Ook lezen?

Wil jij meer vrijheid?

Download mijn GRATIS stappenplan en creëer meer vrijheid voor jezelf.