SEO en SEA, wat is het verschil?

SEO en SEA, wat is het verschil?

SEO en SEA hebben maar één letter verschil en het heeft allebei met online marketing te maken. Om er mee aan de slag te gaan is het toch wel handig het verschil tussen SEO en SEA te kennen. In dit artikel kom je er achter.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Door eens te kijken waar de letters precies voor staan, zal het je meteen al wet duidelijker worden wat de gelijkenissen en wat het grote verschil is.

SEO staat voor Search Engine optimalisation, oftwel zoekmachine optimalisatie (in het Nederlands)

SEA staat voor Search Advertising, adverteren in de zoekmachine

Heel in het kort is SEO er voor zorgen dat je op een gratis manier zo hoog mogelijk in de zoekmachine komt te staan. Terwijl je met SEA betaalt om bovenaan te staan met je advertentie.

SEO vs SEA welk is beter?

Op zich is geen van de twee beter. Elk heeft zijn voordelen, maar ook nadelen.

SEO heeft het grote voordeel dat het gratis is. En gratis bezoekers naar je website trekken is altijd interessant. Als je ervoor kan zorgen dat een pagina bovenaan in Google komt te staan, kan deze daar voor lange tijd staan, waardoor je jarenlang gratis bezoekers naar je website kan trekken.

Het nadeel van SEO is dat het veel trager gaat dan SEA. Zeker met een nieuwe site moet je toch wel al een half jaar regelmatig nieuwe artikels op je website zetten voordat Google je een goed plekje geeft. En ook nieuwe artikels moeten steeds hun plek veroveren.

Om ervoor te zorgen dat jij op één in Google komt, of toch zo hoog mogelijk, moet je ervoor zorgen dat jij het beste artikel schrijft, met de juiste zoekwoorden, maar ook goed leesbaar voor je bezoeker. Anders is ie zo weer weg, en dat heeft Google ook door.

De belangrijkste pagina’s, waar je dus het meeste mee verdient of die het meeste nieuwe leads aantrekken kan je in de gate gaan houden. Check regelmatig hun positie en als blijkt dat jij gedaald bent, dan kan je kijken of je de pagina kan optimaliseren. 

Je kan kijken of je je zoekwoord we laat terugkomen, je kan een stuk tekst bijtypen zodat het artikel nog meer waard wordt, je kan ervoor zorgen dat meer mensen het artikel gaan delen op social media waardoor Google merkt dat jouw artikel toch die hoge plek verdient.

Bij SEA is het omgekeerd. Betaal je om met je advertentie in de zoekresultaten te staan dan sta je onmiddellijk bovenaan. Heb jij een nieuwe website, dan kan deze toch snel bereik krijgen. 

Als je ervoor kan zorgen dat achterliggend alles goed werkt en de conversie hoog is, dan levert de advertentie jou geld op i.p.v. dat het je geld kost. Dat kan zijn door goeie leads te verzamelen, het kan zijn dat ze onmiddellijk jouw product of dienst aanschaffen.

Hier is het zaak om goed de inkomsten en uitgaven bij te houden. Welke advertentie zorgt voor de meeste bezoekers, welke pagina’s converteren goed, hoeveel komt er binnen en is dat rendabel ten opzichte van wat er uit gaat. Het kan soms wel een tijdje duren vooraleer je de juiste advertentie hebt die goed werkt.

Het nadeel van SEA is dat als je stopt met adverteren dat je waarschijnlijk nergens meer terug te vinden bent in de zoekresultaten. Misschien wel op pagina 10, maar daar kijkt niemand. Als je alles inzet op adverteren, dan zal het je geld blijven kosten.

SEO en SEA combineren?

Het zou een goed idee kunnen zijn om zowel met SEO als met SEA aan de slag te gaan. Zo kunnen deze elkaar versterken. Door aan SEO te werken zal je een lange termijn marketing strategie hebben. Als je daarnaast gaat adverteren, dan heb je meteen ook op korte termijn resultaten. Het kan dus allebei een onderdeel zijn van je online marketing.

Persoonlijk werk ik het liefst met SEO, maar ik heb ook al verkopen gehad door met SEA aan de slag te gaan bij een nieuwe website waar ik meteen al wat resultaten van wilde zien.

Beide draaien dus om zoekwoorden. Ga dus eerst eens kijken met welke zoekwoorden jij graag zou willen scoren. Als men een bepaalde term intypt in Google, waarbij zou je dan bovenaan willen staan?

Dan kan je gaan kijken “Waar sta ik nu?”. Misschien sta je nog nergens omdat je geen artikel hebt. Misschien heb je al een artikel en sta je op pagina 10, of misschien sta je op de eerste pagina maar op plek 7.

Als je op plek 7 staat met een relevante zoekterm, dan zou ik zeker aan de slag gaan met SEO. Ga eens kijken wat jij kan verbeteren om een plekje hoger te komen, of misschien wel enkele plekjes. De eerste plaats in Google krijgt de meeste kliks en bij elke pek lager zakt het aantal kliks.

Heb je een korte tekst dan zou je deze kunnen uitbreiden en het waardevoller maken. Heb je alleen maar tekst, dan kan je er beelden aan toevoegen of een video opnemen en deze tussen je tekst zetten. Door je artikel multimediaal te maken zal deze waardevoller worden. Heb je al een hele uitgebreide tekst die echt wel beter is dan de teksten die bovenaan staan, dan kan het zijn dat je je zoekwoord praktisch niet in je tekst vermeld hebt. Kijk dan zeker nog eens je titel- en tussentitel na, gebruik je bij de plaatjes het zoekwoord,… Hier moet je zeker niet mee gaan overdrijven (keyword spamming), maar het moet wel duidelijk zijn dat jouw tekst over dat onderwerp gaat.

Sta je nog niet op de eerste pagina met je artikel dan kan je ook met SEO aan de slag, maar dan kan het wat langer duren voor jij een mooi plekje krijgt. Laat je dat zeker niet tegenhouden om ermee aan de slag te gaan.

Wil je echter al eerder bezoekers op die bepaald pagina dan kan je ermee gaan adverteren. Met Google ads ga je ook van deze zoekwoorden uit. Je kan meerdere zoekwoorden doorgeven aan Google waarvoor je wilt betalen om bovenaan te komen staan. 

Je hoeft trouwens niet exact alle termen in te geven, je kan het ook ruimer laten bekijken. Zo kan je doorgeven dat je bij het woord “sokken kopen” op 1 wilt staan met je advertentie, maar je kan er ook voor zorgen dat alle termen met sokken erin zorgen dat jij daar komt te staan. Dus ook als iemand typt “groene sokken kopen”, “sokken voor mannen kopen”,…

SEO en SEA verschil overzicht

SEO

  • Gratis
  • Organisch
  • Lange termijn
  • Moeilijk meetbaar
  • Blijvend bovenaan (indien steeds geoptimaliseerd)
  • Duurt langer
  • Kennis van SEO nodig

SEA

  • Betalend
  • Adverteren
  • Korte termijn
  • Makkelijk meetbaar
  • Stoppen met betalen is stoppen met hoog te staan
  • Snel resultaat
  • Kennis van SEA nodig

SEO vs SEA conclusie

Het ene hoeft niet beter te zijn dan het andere. Kort samengevat zal je met SEO gratis bovenaan in de zoekresultaten komen en draai je met SEA advertenties waardoor je betaald bovenaan komt te staan. Beide kunnen zeker ook goed naast elkaar bestaan en kijk vooral met welke termen jij wat wilt toepassen.

Wat ik een goed boek vind over online marketing, waarbij je heel wat over SEO zal leren maar ook het proces erna, het converteren van bezoekers en het behalen van resultaten, is De Online Marketing Tornado.

vrijheidsboost ebook
Vrijheidsboost stappenplan

Waarom de meeste mensen er alleen van dromen en hoe jij het kan realiseren. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De laptop lifestyle
In dit boek leer Jacko Meijaard je alles over hoe je je eigen affiliate website kan opzetten. Ook vertelt hij hoe hij ooit begonnen is en heeft opgeschaald naar +10K
De marketing tornado
In dit boek nemen Tonny Loorbach en Martijn Vantongeren je mee door alle stappen om van jouw online business een succes te maken
In 10 stappen succesvol beleggen
Betaal enkel de verzendkost
Ook lezen?
vrijheidsboost ebook

Vrijheidsboost stappenplan