Wat is content marketing?

Wat is content? En waarom jij het nodig hebt!

Ik heb de afgelopen jaren heel veel content gemaakt hebt, dus ik wil graag delen waarom dat voor jou ook een verschil kan maken. Maar wat is content?

Wat is content?

Content is het Engelse woord voor inhoud, maar wordt in marketing termen vaak als “content” gezegd ook in het Nederlands. Het is dus inhoud die je maakt voor je website of andere kanalen zoals Facebook, Instagram, Pinterest, Youtube, Podcasting. Het kan dus zowel tekst, plaatjes, audio als video zijn.

Met content kan je dus variëren wat ik je zeker zal aanraden omdat niet iedereen content op dezelfde manier consumeert. De ene leest liever, de andere luistert liever en weer iemand anders kijkt graag naar plaatjes.

Voorbeelden van content:

  • Blog
  • Review
  • Voor/na verhaal
  • Video
  • Podcast
  • Ebook
  • E-zine
  • Werkboek
  • Gids
  • Handleiding
  • E-mails
  • Checklist
  • Templates
  • Infografic
  • Quote plaatje
  • Lijstjes 
  • Instagram Stories
  • Post op Instagram
  • Post op LinkedIn
  • Pinterest plaatje
  • Instagram TV
  • Post op Facebook
  • Webinars
  • Interviews
  • Q&A (kan op de site, Youtube, Instagram)
  • Wedstrijd
  • Tool die mensen kunnen gebruiken
  • Uitdaging
  • Eigen forum
  • Quiz

Waarom content maken en content marketing toepassen?

Vele mensen houden niet zo van sales. Ik ook niet. Dan is een goeie marketingstrategie hebben zeker aan te raden. In plaats van dat je gaat verkopen, komen kopers naar jou toe. Ze vertrouwen jou, want je geeft zoveel waarde en je hebt een hele hoge gunfactor. 

Denk maar eens na als jij iets nieuws wilt kopen, van wie koop je dat het liefst? Iemand die het product door je strot probeert te duwen, of van iemand die jou al enorm goed verder geholpen heeft en waarvan je weet dat deze persoon dat product of die dienst ook aanbied. Ik veronderstel het tweede, je neemt contact op met die persoon.

Als jij door middel van je content mensen verder helpt, of opvrolijkt, misschien inzichten geeft, dan zullen er altijd mensen zijn die jouw berichten, video’s of podcast gaan delen met anderen. Of ze vertellen het verder. De goeie oude mond-aan-mond-reclame.

Steeds meer bedrijven gaan deze tijd aan de slag met het maken van relevante content voor hun doelgroep en hun markt. Dus als jij dat nog niet doet, is dit iets om over na te denken.

Een bijkomend voordeel van het maken van content is dat op deze manier niet alleen potentiële klanten jou kunnen vinden maar ook de media. Door een bepaald artikel op één van mijn sites heeft de krant ons gecontacteerd om dit als verhaal te plaatsen waarrond ze een thema hadden. Een magazine las dit verhaal en wilde ook langs komen voor een foto en interview.

En content die je nu creëert kan nog jaren voor je werken. Uit een oude blog, kunnen nog steeds nieuwe klanten komen, kunnen nieuwe mensen geïnteresseerd worden om je te volgen, kunnen affiliate commissies binnen komen, kan pers jouw vinden,…

Laat me even weten, pas jij al content marketing toe in jouw bedrijf? Welke vormen hebben je voorkeur of welke nieuwe vormen zou je willen toepassen?

Hulp nodig met het layouten van je content (bijv. ebook)? Neem dan zeker contact op.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Blijf op de hoogte van nieuwe artikels

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De marketing tornado
In dit boek nemen Tonny Loorbach en Martijn Vantongeren je mee door alle stappen om van jouw online business een succes te maken
Ook lezen?
Maatos review

Maatos review

Maatos is een nog wat onbekendere in de wereld van e-learning software. Het is nochtans een product van Nederlandse bodem. Ik testte het uit en

Lees verder »