Misschien hebben ze wel eens tegen je gezegd dat je best hashtags gebruikt, maar weet je niet goed wat het is en hoe je die kan gebruiken. Dan zit je hier op de juiste plek.
Wat is een hashtag?
Een hashtag is het symbool # gevolgd door een woord(combinatie) of letters, zonder een spatie. Het wordt op diverse social media gebruikt om aan te geven waarover het bericht gaat. Dit ziet er zo uit: #onlineondernemen
Zo weet iemand dat het bericht dat je net geplaatst hebt gaat over online ondernemen. Het is ook een manier van zoeken. Je kan vaak via social media gaan zoeken op een hashtag om soortgelijke berichten te vinden.
Hashtag komt van hash, de Engelse naam voor #, ook octethorpe (octo verwijst naar de 8 beentjes van het symbool) of in het Nederlands “hekje” genoemd.
Chris Messina vond in 2007 de hashtag uit. Het werkt snel opgepikt en veelvuldig gebruikt op Twitter. Twee jaar later plaatste Twitter een link op de hashtag die mensen gebruikte. Zo zie je onmiddellijk alle berichten die deze hashtag gebruiken.
Nadien zijn ook de andere social media kanalen dit gaan gebruiken.
Waarom zou je hashtags gebruiken?
Door het gebruik van de hashtag zullen je berichten beter gevonden worden. Zo kan je een bepaalde # gaan gebruiken over jouw onderwerp van blog of business. Daardoor zullen gerichte mensen jouw berichten te zien krijgen.
Je kan ook eigen hashtags gaan verzinnen. Dit is interessant zodat jouw klanten of volgers deze hashtag kunnen gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld een kookboek met de naam No Milky Way. In het boek staat de hashtag #nomilkyway vermeld. Zo kunnen andere deze gebruiken als ze een recept uit het boek maken. Dat is reclame voor het boek, maar ook heel leuk voor mij dat ik zo deze berichten kan vinden. Zo zie ik welke recepten er allemaal gemaakt worden en kan ik er een reactie bij plaatsen.
Als je beperkt bent in het aantal tekens, zoals bij Twitter, kan je met een hashtag op een korte manier iets duidelijk maken.
Door het volgen van hashtags, kom je interessante personen tegen waar je contact mee kan leggen of topics waar je een reactie op kan plaatsen.
Een hashtag wordt ook vaak gebruikt bij tv-programma’s of live evenementen. Zo kan je alles rond dat programma of event volgen of er zelf over mee praten.
Hoe gebruik je hashtags?
- Schrijf alles aan elkaar, geen spaties tussen de # en het woord, ook geen spatie tussen de verschillende woorden.
- Maak er geen spam van
- Hoe kleiner je kanaal is, hoe specifiekere hashtags je best gebruikt. Als je algemene hashtags gebruikt, zal je bericht al snel verdwijnen in de stroom aan berichten van anderen.
- Volg enkele belangrijke hashtags om deze berichten te kunnen liken of er op te reageren.
- Zet relevante hashtags bij je bericht.
- Weet je niet wat een bepaalde hashtag betekent, kan je deze opzoeken op tagdef.
Leer alles over het gebruik van hashtags in het ebook “How to hashtag” zodat je een duidelijk strategie hebt, i.p.v. zomaar wat te doen.
Hashtags op Twitter
De hashtag is ontstaat op Twitter, dus hier wordt het ook veelvuldig gebruikt. Twitter laat ook de trending topics zien. Dat kunnen ze doen door hashtag die veelvuldig gebruikt worden.
Je kan selecteren of je de trends wilt zien van waar je bent en/of de trends voor jou, op basis van wie je volgt. Zo kan je meepraten met bepaalde trends.
Maar ook andere berichten kan je van hashtags voorzien om jouw berichten makkelijker te laten vinden.
Hashtags op Instagram
Als je bij Instagram een foto plaatst dan zet je daar een beschrijving bij. Dat kan een hele uitgebreide tekst zijn of een heel kort tekstje. Soms wordt hierin ook een hashtag gezet. De meeste hashtags worden als eerste reactie op de foto geplaatst. Het voordeel is dat het bericht er zelf dan niet zo slordig uitziet en je toch gebruik kan maken van een betere vindbaarheid van je bericht. Je kan maximum 30 hashtags gebruiken in één bericht of reactie.
Je kan ook hashtags volgen. Zodra iemand een bericht plaatst waar deze hashtag bij staat, komt deze in je tijdlijn. Zo volg ik bijvoorbeeld mijn eigen hashtag #nomilkyway zodat ik onmiddellijk zie als iemand een recept uit het boek gemaakt heeft.
Ook bij Instagram Stories kan je hashtags gaan gebruiken. Zo kan ook je Story gevonden worden.
Via het vergrootglas, kan je zoeken op tags.
Je kan dan kiezen of je de meest populaire of meest recente berichten wilt zien met deze tag.
Bovenaan zie je ook het bolletje zoals je ook met profielen hebt. Als daar een roze cirkel rond staat, kan je er ook op klikken en de stories bekijken van menden die in hun story die bepaalde hashtag gebruikt hebben.
Hashtags op Linkedin
De hashtags die je bij je berichten plaatst worden klikbaar. Zo kan je makkelijk gevonden worden of zelf interessante berichten vinden.
Je kan ook hashtags gaan volgen.
Hashtags op Youtube
Sinds kort kan je ook op Youtube hashtags gebruiken. Je kan deze niet invullen bij de gegevens van je video, maar ze verschijnen automatisch als je in de beschrijving hashtags vermeld.
De drie eerste die je er plaatst, zullen ook boven de titel van je video verschijnen.
Door op een hashtag die je bij een video ziet te klikken, krijg je allerlei video’s te zien met deze hashtag of rond datzelfde onderwerp.
Hashtags op Facebook
Ook op Facebook kan je hashtags gebruiken. Ze zijn aanklikbaar en dan krijg je meteen alle berichten mat deze hashtag te zien. Toch is het bij Facebook niet zo gebruikelijk om hashtags te plaatsen. Veel minder dan bij de andere kanalen.
Hashtag generator
Als je niet goed weet welke hashtags je allemaal bij je bericht kan plaatsen, dan kan je zoeken via een generator. Je geeft een woord in waarover je bericht gaat, de generator vind soortelijke hashtags die je bij je bericht kan vermelden. Er zijn verschillende generators beschikbaar, zowel via de browser als met apps. Zoek er eentje uit die jij handig vindt werken.
Maak jij soms gebruik van hashtags? Laat het me zeker even weten in een reactie onderaan deze pagina. Ook als je iets aan dit artikel had.