Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Wat is een online community en hoe start je ermee?

Wat is een online community en hoe start je ermee?

Mensen komen graag samen, dat hadden we vroeger nodig om te overleven, maar zit nog steeds in ons DNA. Ook al willen we graag uniek zijn, toch willen we ergens bij horen.

Wat is een online community?

Een online community is een virtuele groep gelijkgestemde mensen mensen. Ze kunnen eenzelfde overtuiging, hobby, beroep of doel hebben en delen daardoor graag informatie met elkaar.

In een online community gebeurt dit op een virtuele plek, dat kan daarvoor voorziene software zijn of op social media zoals Facebook groepen.

Een online community zie je ook steeds vaker als onderdeel van een online cursus. Zo kunnen de deelnemers meer uit de cursus halen doordat ze met elkaar ervaringen kunnen uitwisselen, hun twijfels en hun successen kunnen delen.

De tijd van “hoogachtend” is gelukkig voorbij. De meeste bedrijven en organisaties zijn niet meer zo afstandelijk en proberen echte connectie en verbinding met hun (potentiële) klanten te krijgen.

Steeds meer organisaties en bedrijven starten daarom een online community op. Zo kunnen ze een tribe creëren van hechte volgers en/of klanten.

Mensen willen zich begrepen voelen. Door het toevoegen van een online community kan je veel meer impact maken.

Hoe start je een online community?

Denk eerst zeker goed na over wat je met je community wil bereiken. Wat wil je dat het oplevert voor jouw als bedrijf, maar ook wat wil je dat het opbrengt voor je leden. Wil je dat ze zich verbonden voelen, willen zie iets bijleren, een doel behalen,…

Doelgroep bepalen

Als je je doelgroep voor je community gaat bepalen heb je misschien snel de neiging om te zeggen welk geslacht, leeftijd en opleidingsniveau jouw leden moeten hebben.

Maar je kan het ook heel anders gaan bekijken, wat heeft jouw ideale lid van persoonlijkheidskenmerken. Wat vindt hij of zij leuk om te doen, zijn het mensen die echt een serieuze duw in de rug nodig hebben of juist actienemers, zijn het mensen die het allemaal liever formeel hebben of mensen die van humor houden.

In een fysieke gemeenschap heb je ook mannen en vouwen van allerlei leeftijden. Dat kan er juist voor zorgen dat het goed bolt. Maar door meer naar de persoonlijkheidskenmerken en gezamenlijke interesse te gaan kijken, heb je iets wat jouw groep met elkaar verbindt.

Privé of openbaar

Denk erover na of je je online community privé of openbaar wilt hebben. Bij een openbare community kan iedereen toetreden en zijn steentje bijdragen. Maar dan heb je ook minder controle of meer werk met het modereren als er mensen toetreden die niet passen binnen de huidige groep, wat de groepssfeer kan verpesten.

Een privé of afgeschermde community kan veiligheid geven. Zo kan niemand anders dan de community zien wat ze zeggen. Zo kunnen ze, meer in vertrouwen, persoonlijke zaken met elkaar delen.

Eigen platform of social media 

Als je wilt starten met een online community moet je ook bedenken of je dat op social media wilt doen, bijv. een Facebook groep of dat je hiervoor een eigen platform wilt gebruiken. Beide hebben voor- en nadelen.

Het voordeel van via social media is dat het gratis is en binnen enkele minuutjes heb je de basis klaar gemaakt. Een ander voordeel is dat mensen toch op Facebook zitten en zo ook meteen zien als er iets nieuws in jouw community gebeurd. Je zal sneller interactie krijgen in een Facebook groep.

Het grote nadeel is dat je geen controle hebt over hoe het werkt en er uit ziet. En dat als Facebook beslist om te stoppen met Facebookgroepen dat je al je leden “kwijt” bent. Of nog niet zo erg, dat de berichten niet standaard getoond worden aan de leden, maar dat je gedeeltelijk moet gaan adverteren.

Met een eigen community-platform (of forum) heb je zelf veel meer controle. Je kan dit ook als onderdeel inrichten van een online cursus die je op datzelfde platform aanbied. Je kan meer statistieken bekijken en je kan deze ook gebruiken als onderdeel van je SEO strategie als je voor een (gedeeltelijk) openbare community kiest. Zo kan Google deze berichten ook indexeren. Bij een eigen platform kan je ook levels voorzien om bepaalde personen meer toegang te geven. Zo kan je bijvoorbeeld een gedeelte openbaar maken, maar een afgeschermd stuk voor betalende leden.

Een nadeel is dat het langer duurt vooraleer de community actief is. In het begin moet je hier zelf veel werk insteken.

Promoten

Zodra jouw community klaar staat wil je natuurlijk ook leden. Anders wordt het nogal saaie boel zo in je eentje 😉 Je kan dit in stappen doen. Vraag bijvoorbeeld je meest enthousiaste klanten of trouwe volgers in jouw community. Zo kan er al wat contact ontstaan voordat je volop gaat promoten. Als de eerste mensen via je promo in je community komen, zien ze meteen al dat het leuk en waardevol is, dat er interactie is en zullen ze sneller geneigd zijn ook mee te doen.

Online communities verbinden

Voorbeelden van online communities

Je kan een gezamenlijke interesse hebben zoals in mijn community rond veganistisch koken. 

Maar je kan ook een gezamenlijk doel hebben, iets willen bereiken. Dat kan een succesvolle business zijn, afvallen of je hond gezonder maken,… 

In de online community van mijn mastermind collega Lorenzo van Fitstation helpt hij mensen anders te eten zodat ze gewicht zullen verliezen. Geen Quick fix dieet wat er na enkele maanden normaal eten terug bij komt, maar echt op de lange termijn resultaat.

Mijn andere mastermind collega Mandy van Digidog helpt in haar community hun hond gezonder te krijgen door zich te richten op gezonde voeding voor je hond.

Zelf heb ik nog een Facebook groep waar mensen die ecologisch (willen) leven met elkaar spreken. Ze stellen elkaar vragen en geven elkaar tips hoe ze iets ecologischer kunnen doen.

Community manager

Als jij op je eentje werkt, dan ben jij ook de community manager, maar je kan dat ook laten doen door iemand van je team of een VA. 

Een community manager is de bindende factor van een goed lopende community. Deze zorgt ervoor dat er interactie komt, antwoord op vragen, neemt de leiding, herstructuur dingen, en komt met leuke ideeën voor de community. 

Een community manager kan ook enkele van de meest actieve leden extra mogelijkheden geven, zodat deze mee de community kunnen beheren.

Platform

Welke platform ga jij gebruiken? Een social kanaal of een eigen platform? Er zijn namelijk heel wat mogelijkheden waarmee je aan de slag kan.

Facebook

Zowat het meest bekende zijn de Facebook-groepen. Deze kunnen openbaar zijn of je kan ze privé afschermen.

Youtube

Via Youtube kunnen kijkers posten onder jouw video’s. Jij kan hierop reageren. Op deze manier kan je een community rond je Youtube-kanaal opbouwen. Je zal merken dat vaak dezelfde mensen zullen reageren waardoor je toch het gevoel krijgt dat deze mensen je kennen.

Blog

Ook je blog kan je als community bekijken. In een reactie onder je blogberichten kunnen bezoekers een reactie achter laten. Door dan zelf ook terug te reageren ga je een band creëren. Deze mensen zullen sneller geneigd zijn om ook op andere van je blogberichten te reageren. Ik merk trouwens dat het de mensen zijn die op mijn blog reageren, ook op mijn mails antwoorden en me ook iets komen zeggen als ik op een beurs sta.

Huddle

Met Huddle kan je je eigen online community op je eigen domeinnaam creëren. Je kan het in de layout van een forum of in als social media tonen. Je kan verschillende levels instellen zodat bepaalde type leden tot andere stukken van de community toegang kunnen krijgen. Je kan ook een wekelijkse mail uitsturen met de laatste interactie in je community. Huddle is naast een communityplatform ook een e-learning platform, dus ideaal om een community en online cursus met elkaar te integeren. 

Internationaal gezien zijn er nog veel meer platformen om je eigen community te gaan maken. Ik houd het hier nu bij Huddle aangezien dat systeem en de support Nederlandstalig is. Altijd makkelijker op te zetten dan.

Van online naar offline community

Bij communities die goed draaien en waar online heel veel interactie is, ontstaan vaak hechte relaties. Ze hebben het gevoel elkaar goed te kennen omdat ze hun problemen, uitdagingen en successen met elkaar delen. Vaak ontstaat er vanuit zulke online communities ook de neiging om met elkaar fysiek af te spreken. Dat kan bijvoorbeeld zijn om te brainstormen rond een idee (bij business community) of om samen eens op restaurant te gaan (bij een vegan community).

Zo’n offline bijeenkomst verloopt vaak alles behalve stroef omdat je al het gevoel had elkaar te kennen. Het offline samenkomen versterkt de band nog meer. Hierdoor kunnen vriendschappen voor jaren ontstaan.

Online communities zijn nog maar iets van de laatste jaren, maar aangezien steeds meer organisaties en bedrijven ermee aan de slag gaan, lijkt het al niet meer weg te denken.

Heb jij al een eigen community of zit je in eentje? Laat het me zeker weten onderaan in een reactie en deel jouw ervaring.  

Delen:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Vrijheidsboost

Download mijn gratis e-book Vrijheidsboost en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van deze blog (over online ondernemen en beleggen)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook lezen?