Er zijn heel wat verdienmodellen, maar welke moet je nu kiezen? Er is niet – in tegenstelling tot wat sommigen je willen doen geloven – één beste verdienmodel voor iedereen.
Je kan bij onderstaande verdienmodellen kijken welke het best bij jou zou passen. Het moet iets zijn waar je je goed bij voelt en leuk vindt om te doen. Weet je niet wat dat zou kunnen zijn, dan kan je allerlei dingen uitproberen, actie ondernemen en zien wat je ligt.
Kies daar dan eentje van en ga all-out, want met iets eenmalig te proberen weet je misschien wel of het je ligt, maar je moet het vaak doen om het tot een succes te brengen. Als dat het geval is kan je extra verdienmodellen toevoegen.
Wat is een verdienmodel?
Een verdienmodel is de manier waarop een bedrijf zijn geld verdiend. Dit is heel belangrijk voor het voortbestaan van een bedrijf. Een bedrijf kan meerdere verdienmodellen combineren.
Een zelfde model kan op meerdere manieren tot uiting komen, zoals je hieronder zal zien.
Welke verdienmodellen zijn er zoal?
Producten verkopen
Jij verkoopt het product duurder dan dat je het hebt ingekocht en neemt dus een marge op het product. Hoe je dat doet kan verschillen:
- Je kan een fysieke winkel openen waar mensen komen shoppen.
- Je kan deur aan deur gaan verkopen.
- Je kan producten via homeparties verkopen.
- Je kan een webshop (laten) maken en daarin de producten verkopen.
- Je kan de producten verkopen op marktplaatsen zoals bol.com of Amazon.
Je kan ook zelf een product maken en verkopen.
Verhuren
Als je aan verhuren denkt, is de kans groot dat je eerst denkt aan huizen, appartementen, vakantiehuizen.
Maar er zijn nog andere dingen die je zou kunnen verhuren zoals machines, auto’s, kantoorruimtes, vergaderruimtes, een fotostudio. Machines en toestellen zijn vaak duur en de meeste mensen hebben het maar eens een enkele keer nodig, zoals een graafmachine of specifiek cameramateriaal. Voor hen is het dan veel voordeliger om zo’n toestel te gaan huren.
Commissie
Commissies bestaan al heel lang in de offline wereld en de laatste tijd krijgen ze heel veel de aandacht in de online wereld.
Koper en verkoper worden samengebracht en daarvoor krijgt de tussenpersoon een bepaald bedrag of percentage.
Denk bijvoorbeeld aan het immokantoor dat een percentage krijgt op een huis dat verkocht wordt, een verzekeringsmakelaar die een verzekering verkoopt, creditcardfirma’s, maar ook vliegtuigmaatschappijen die hotels aanraden, of reisbureaus.
Het online model heet affiliate marketing. Via je website of Youtube-kanaal stuur je mensen door naar een product of dienst waar je achterstaat. Zodra je volgers dat kopen, krijg jij een deel van dit product. Bij fysieke producten zijn de percentages vaak laag, 2-15%. Bij digitale producten liggen de percentages veel hoger, 20-70%.
Abonnementsmodel / Lidmaatschapsmodel
Het abonnementsmodel is de laatste jaren aan een serieuze opmars bezig. Steeds meer bedrijven beginnen dit toe te passen. Traditioneel is dit vooral bekend van abonnementen op tijdschriften, kranten, de fitness of je favoriete pretperk.
Andere bedrijven met fysieke producten beginnen dit steeds meer toe te passen zodat ze niet elke keer weer opnieuw moeten gaan promoten maar de klant automatisch elke maand bestelt, denk aan de vele foodboxen zoals Marley Spoon, Graze (snacks), de familiebox, Veganbox, of supplementen zoals Yummygums, maar ik heb het ook al gezien met tandenborstels.
Ook online wordt dit model toegepast. De meeste softwarebedrijven zijn overgeschakeld van een eenmalige grote betaling naar maandelijkse betalingen. Aangezien software steeds vernieuwd blijven er kosten zijn zoals voor programmeurs, waardoor zo’n model heel logisch is. Voorheen moest er steeds gepromoot worden als er een nieuwe versie van de software was en dan hopen dat mensen de upgrade deden. Nu blijft de software continue in ontwikkeling.
Ook Netflix of Spotify gebruiken dit model.
Steeds meer ontstaan er “online clubs”. De leden betalen per maand of per jaar en krijgen dan toegang tot een afgesloten community (forum) en/of tot video’s, tekst, recepten, info, webinars, …
Dit wordt zowel zakelijk als privé toegepast, bijv. businessnetwerken, maandelijks info en hulp rond online marketing, zoals bij het IMU lidmaatschap. En privé bij bijvoorbeeld gitaarlessen waarbij men maandelijks toegang krijgt tot nieuwe video’s.
Uurtje factuurtje
Je werkt een uur en factureert een uur. Niet letterlijk natuurlijk, soms doe je 20 uur en stuurt daarna een factuur. Je wordt betaald voor de uren die je werkt. Dit is een veelvoorkomend model bij freelancers. Wil je dat je tijdig betaald wordt dan kan je werken met vooruitbetaling, een soort strippenkaart. Je hebt daar ook software voor om makkelijk bij te houden hoeveel strippen er al opgebruikt zijn. Zelf heb ik het namelijk vroeger ook meegemaakt. Het factuur werd niet betaalt en nadien waren ze met de noorderzon verdwenen, op mails werd niet gereageerd en het telefoonnummer was veranderd.
Pakketprijzen
Je kan bepaalde producten (zowel fysieke als digitale of een combi) gaan samenvoegen tot een pakket en dat als pakket verkopen. De webshop waar ik het eten van mijn hondje bestel maakt elk jaar rond de feestdagen feestpakketten voor honden en katten. Je kan ook een bundel maken van meerdere ebooks, een ebook combineren met persoonlijke coaching erbij,…
Service na aankoop
Een dienst die je aanbied nadat je een product verkocht hebt. Bijvoorbeeld de autohandelaar verkoopt onderhoudsbeurten. Maar ook de webdesigner die een website heeft opgeleverd kan een onderhoudscontract aanbieden voor de website. Zo blijven de plugins up-to-date en wordt alles gecheckt.
Lokaas, upsells
Je wordt met een goedkoop product gelokt en nadien moet je duurdere producten kopen om het product te kunnen blijven gebruiken. De meest gekende voorbeelden hiervan zijn de printer die heel goedkoop is maar waarvan de cartridges veel geld kosten, senseo en nespresso-machine.
Freemium
Freemium is een gratis software die je kan upgraden naar een betalende versie als je meer functionaliteiten wilt hebben. Een freemium versie werkt onbeperkt, het is niet zo dat je maar 14 dagen toegang hebt, zoals bij een trial.
Doordat mensen tevreden zijn van de software of na een tijd behoefte hebben aan extra functies is het interessant om daarnaast een betalende versie te hebben. Een voorbeeld hiervan is Elementor. Je kan het gratis downloaden, of je kan de Pro versie kopen zodat je meer mogelijkheden hebt. Nadat ik het gratis uitgeprobeerd had en er heel tevreden over was, wilde ik ook de extra functies en heb ik de upgrade gedaan.
Advertenties
In ruil voor een bedrag wordt een bedrijf gepromoot. Dat kan zijn d.m.v. een advertentieblokje, banner of een hele advertorial waarbij je schrijft over dat bedrijf. Advertenties worden in kranten en tijdschriften veel gebruikt, maar ook op je website kan je advertenties plaatsen. Je kan hier zelf bepaalde plaatsen op je site gaan verkopen, of je kan met bijvoorbeeld Google Adsense gaan werken.
Sponsoring
Sponsoring is het meest bekend van sportclubs en vzw’s. Online zie je dat sommige blogs gesponsord worden en vooral ook Youtubers waarbij de video gesponsord wordt door een bedrijf. In het begin, einde of soms ook in het midden vermeld de Youtube dan de sponsor van die video.
Licenties
Bij een licentie geef je een andere partij toestemming om iets te mogen gebruiken. In ruil daarvoor krijg jij een bedrag. Dat kan bijvoorbeeld zijn om een uitvinding te produceren of bijvoorbeeld een licentie voor een speelgoedfabrikant om een speeltje te maken van een populaire film of stripboek.
Nog een voorbeeld vind je bij Shutterstock. Je koopt een licentie om de foto te mogen gebruiken. De fotograaf krijgt daarom steeds een bedrag als er een foto gebruikt wordt.
De auteur van een boek of de maker van een muziek kan een licentie geven aan een uitgeverij om het op de markt te brengen waarna de auteur of muzikant royalties krijgt. Dat is een bedrag per verkocht exemplaar, of bijvoorbeeld per keer dat de muziek gespeeld wordt.
Welk verdienmodel spreekt jouw het meest aan en waarom? Heel benieuwd naar, laat je reactie zeker achter onderaan deze pagina.