Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Huddle Review 2023: Mijn ervaring met deze community en e-learning software

Huddle review - mijn ervaring met deze community, forum en e-learning software

Wil je graag je eigen cursus online zetten en/of een community voor je klanten opstarten? Dan wil je vast weten of Huddle je daarbij kan helpen? Dan zit je hier goed. In deze Hudde review vertel ik je meer over mijn ervaring met deze software van IMU.

Ik heb namelijk op 3 manieren ervaring met the Huddle:

  • Zelf heb ik een Huddle vanaf het eerste uur + ik heb net een 2e Huddle aangeschaft.
  • Ook help ik soms andere ondernemers met het opzetten van hun omgeving. Niet dat het opzetten van Huddle zo moeilijk is, maar deze mensen willen liever hun tijd besteden aan andere zaken in hun business.
  • Ik ben lid van meerdere andere cursussen en community’s die ook gebruik maken van Huddle.

Wat is Huddle? (van IMU)

Huddle is een veelzijdige online platform (software) die jou de mogelijkheid biedt om een levendig forum, een bloeiende community en een effectief e-learning platform te creëren. Dit is bijzonder waardevol, zeker als je online cursussen aanbiedt. 

Via verschillende modules kunnen gebruikers jouw cursus nauwgezet volgen, terwijl ze tegelijkertijd de ruimte hebben om vragen te stellen en informatie te delen binnen de community. 

In de volgende onderdelen zal ik dieper ingaan op beide aspecten van deze krachtige tool.

Huddle is heel veelzijdig. Het helpt je niet alleen om je eigen cursussen te maken, maar ook om een plek te creëren waar mensen met elkaar kunnen verbinden en leren. Naast dat je online cursussen kan aanbieden, kan je er ook een membership van maken. Zo kan je bepaalde content enkel beschikbaar stellen voor betalende leden.

Leden kunnen onderwerpen bespreken, vragen stellen aan elkaar en aan jou, en betrokken blijven bij jou, je cursus en jouw bedrijf.

Huddle is perfect als je online wilt groeien en je kennis wilt delen met anderen. Zelfs zonder technische kennis is Huddle gebruiksvriendelijk en toegankelijk.

Wie zijn de makers van Huddle?

Huddle is een Nederlands bedrijf, gelegen op de Newtonlaan 281 in Utrecht.

Dit is handig aangezien de support ook in het Nederlands gebeurd. Vaak is software in het Engels wat al eens voor problemen kan geven bij support, maar daar heb je hier geen last van.

Ondertussen is Huddle een aparte B.V., maar het is ontstaan vanuit de jongens van IMU (Internet marketing unie, vroeger universiteit). Een bedrijf met een goede naam die veel doet voor zijn klanten en klantgeluk voorop stelt.

Ondertussen telt Huddle maar liefst 24 medewerkers waardoor er altijd wel iemand klaar staat om je te helpen. Door de support ben ik persoonlijk altijd goed verder geholpen.

Hoe werkt Huddle?

Nu ik net een tweede account heb aangeschaft voor een nieuw project is dat ideaal om deze Huddle review te updaten met de informatie over hoe Huddle werkt.

Je eigen Huddle aanmaken

Na je bestelling van Huddle waarbij je het de eerste 14 dagen gratis mag proberen, ontvang je twee e-mails van Huddle:

  • Mail met als onderwerp “Bevestiging van bestelling #”
    In deze mail zit je factuur dat je kan gebruiken voor je boekhouding. Voor nu is dit nog 0 euro en na twee weken (tenzij je in de tussentijd stop zet) krijg je een nieuw factuur met het bedrag.
  • Mail van Martijn Van Tongeren met als onderwerp “Huddle toegang”
    Hierin vind je de link om in te loggen op je eigen Huddle en er mee aan de slag te gaan. En als je meer informatie en instructies wilt dan vind je daarvan ook de link in deze mail.

Wanneer je in de mail klikt op de link of op de knop om je Huddle te starten kom je terecht op het startscherm. Automatisch is jouw e-mailadres al ingevuld. Wat je nu nog moet doen is een community domeinnaam aanmaken. Dit is een subdomein van thehuddle.nl. Je kan hier eventueel je bedrijfsnaam voor nemen. Heb je het Lite pakket dan zal dit ook de url zijn waar je klanten naartoe zullen moeten om in je Huddle terecht te komen. Heb je gekozen voor het Premium of Ultimate pakket dan zal je achteraf je eigen domeinnaam kunnen gebruiken.

Klik op de knop “Starten” en ga verder met de volgende stap. Met mijn e-mailadres waarmee ik de Huddle aangeschaft had, had ik ook al een account bij iemand anders zijn Huddle. Huddle herkent dit en vult automatisch mijn naam in en kan ik ook dat wachtwoord gebruiken. Heb je zelf nog geen account bij iemand zijn Huddle dan zal je je naam en wachtwoord nog moeten instellen.

Klik vervolgens op de knop “Start community”.

Dashboard

Je komt nu terecht in het dashboard van je community. Daar wordt je begeleid om alle stapjes in orde te brengen. Zoals Volgende stap (2/10) Maak je profiel compleet. Je kan klikken op “Aan de slag” om meteen je profiel compleet te maken of je kan de stap overslaan.

In dit dashboard zal nu alles nog op 0 staan. Later kan je hier opvolgen hoeveel nieuwe gebruikers je hebt, hoeveel actieve gebruikers er zijn, de totale sessies en het aantal pagina’s dat ze bekeken hebben. Aan de rechterzijde kan je ook zien wie welke les van je cursus heeft bekeken.

Gebruikers

Standaard staat er 1 gebruiker in je Huddle en dat ben jezelf met het e-mailadres waarmee je je Huddle hebt aangeschaft. Zelf heb je de rol van Administrator. Heb je het Premium of Ultimate pakket dan kan je meerdere admins aanmaken. Een admin kan alles aanpassen en kan in elk onderdeel terecht.

De meesten zullen echter de rol van “Gebruiker” krijgen. Zij kunnen zelf topics in de community aanmaken en op anderen reageren, maar kunnen niks aanpassen.

Wordt je community groter dan kan het handig zijn om te werken met “Moderators”. Dat is de derde mogelijke rol dat iemand kan krijgen. Een moderator kan niet in het beheerspaneel en kan dus niet ineens de kleuren van je Huddle gaan veranderen. Ze hebben wel toegang tot de board en trainingen en kunnen ook berichten van anderen wijzigen of verwijderen.

Je kan verschillende levels (toegangniveaus) aanmaken. Bijvoorbeeld een level gratis, eentje voor een specifieke cursus en een VIP-lid dat toegang heeft tot alles. Bij Gebruikers – toegangsniveaus kan je deze instellen.

Design aanpassen

Voor ik van start ging met het aanmaken van het community-gedeelte en mijn online cursus heb ik eerst wat praktische zaken in orde gebracht. Ik ben begonnen met het design. Je hebt hier drie onderdelen: Site, Login en Header

Bij Site kan je je logo, app logo en favicon opladen. Huddle geeft hierbij aan welke formaten je best gebruikt. Het logo is 350px op 90 px en het app logo 60 op 60 px. Nadat je je logo oplaad kan je eventueel het tooltje van Huddle gebruiken om het logo in het juiste formaat te zetten.

Je kan 2 kleuren instellen: menukleur en accentkleur. Kies je een gekleurde of wat donkerdere menukleur dan kan het beter zijn dat je een wit logo oplaadt zodat het goed zichtbaar is. De accentkleur verschijnt op meerdere plaatsen zoals de knoppen, sommige titeltjes of linkjes. Dit is voornamelijk voor het community-gedeelte en niet zozeer voor de omgeving waarin je cursus getoond wordt.

Voor het logischer heb je de keuze uit 3 layouts. Je kan kiezen voor een eenvoudig formuliertje of met een volledige afbeelding op de achtergrond. Je kan hier ook een titel en een knop weergeven die mee op het loginscherm getoond worden.

Verder kan je ervoor kiezen dat gebruikers een account aanmaken via hun Facebook-account en hiermee ook kunnen inloggen. Dat kan handig zijn wanneer je Huddle gebruikt als een soort gratis forum. Gebruikers zullen zich sneller en makkelijker registreren. Wanneer je een een membership hebt (leden betalen voor de content) of je biedt een online cursus aan, dan kan je dat beter uitgeschakeld laten.

Het laatste wat je qua design kan instellen is de header. Je kan kiezen om geen header te tonen, alleen tekst, header met een call to action of een header met een call tot action en een achtergrondafbeelding. Standaard staat het op “geen header”. Wanneer je één van de andere opties kiest dan kan je de teksten en kleuren daarvoor gaan instellen. Deze header verschijnt op je homepagina van je community.

Instellingen Huddle

Voor je verder gaat met het klaarzetten van je cursus kan het nog handig zijn enkele instellingen in te vullen. Bij beheer-instellingen heb je heel wat mogelijkheden. Het lijkt een beetje overweldigend al deze verschillende instellingen, maar geen paniek, bij de verschillende onderdelen is het vaak maar een paar dingetjes die je daarbij kan wijzigen.

Deze hoef je trouwens niet meteen allemaal in orde te brengen, maar je kan er eens rustig doorheen kijken. Een paar instellingen (zoals je bedrijfsgegevens) zijn dan weer handig om meteen aan te maken.

Ik overloop eerst deze onderdelen waarna ik verder ga met de werking van de community en e-learning.

Algemene instellingen

Bij de algemene instellingen kan je je bedrijfsgegevens invullen:

  • Bedrijfsnaam
  • Btw-nummer
  • KvK-nummer
  • IBAN-nummer
  • Telefoonnummer
  • Straat + nr
  • Postcode
  • Stad
  • Website

Je kan hier ook kiezen of je je Huddle in het Nederlands of in het Engels wilt weergeven. De meesten laten het gewoon op Nederlands staan, maar richt jij je op de internationale markt dan kan het handig zijn dat je Huddle op Engels kan zetten.

Verder kan je hier ook een document opladen met je algemene voorwaarden.

Toegankelijkheid

Hier moet je voor jezelf de keuze maken of je je Huddle openbaar wilt hebben of niet. Beide hebben hun voor- en nadelen.  Wanneer je Huddle toegankelijk is voor iedereen wilt dat niet zeggen dat iedereen toegang krijgt tot alles. Deze personen kunnen enkel aan de berichten of cursussen die gratis toegankelijk zijn. Doordat je levels in kan stellen, kunnen enkel betalende klanten aan je cursussen of stuk van de community waarbij leden moeten betalen.

Je kan in dit onderdeel 5 zaken instellen:

  • Sta Facebook login toe (dit onderdeel vind je ook terug bij Design – Login)
  • Zet de Huddle publiek en bezoekbaar voor iedereen: bezoekers die geen account hebben kunnen wel de (gratis) berichten bekijken. Wie een bericht wil plaatsen dient wel een account te hebben.
  • Ontvang een notificatie voor elke gebruiker: dit staat standaard uit en heb ik ook laten uit staan.
  • Sta bezoekers toe om een account aan te maken: wil je mensen gratis toegang geven tot (een deel van) je Huddle dan kan het handig zijn als gebruikers zelf een account kunnen aanmaken. Wil je enkel dat betaalde toegang krijgen dan kan je dat best uit laten staan.
  • Schakel de inbox uit: Gebruikers kunnen met elkaar communiceren via de communityberichten. Huddle heeft ook de mogelijkheid dat iedereen een eigen inbox heeft zodat gebruikers elkaar persoonlijke berichten kunnen sturen. Wil je dat niet dan kan je de inbox uitschakelen.

Socials

Onder het item Socials kan je de urls van je social media kanalen invullen.

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google Plus
  • Youtube
  • Pinterest
  • Instagram

In de rechterzijbalk van je community zullen de icoontjes verschijnen van de kanalen waarvan je een url hebt ingevuld.

Badges

Wil je voor de leden duidelijk maken wie een admin of een moderator is, dan kan je voor deze twee rollen een badge voorzien. Dit icoontje is 20 op 20 pixels, maar als je een grotere afbeelding upload, dan kan je dit in het juiste formaat zetten via de tool van Huddle zelf.

Google analytics

Wil je je community analyseren of de groei opvolgen, dan kan je je Google Analytics code invullen. Google heeft pas de transformatie gemaakt van Universal Analytics (UA-code), naar de GA4 code. In Huddle is het voorzien dat je deze nieuwe GA4 code kan plaatsen.

Menu

De standaard menu-items kan je zelf van naam veranderen. Standaard het je Home, E-learning, Boards, Evenementen. Verander de naam eventueel om het duidelijker te maken voor je leden/klanten. E-learning kan je bijvoorbeeld wijzigen naar cursussen, maar als je naast cursussen ook ebooks in Huddle voorzien hebt dan kan je er bijvoorbeeld ”Cursussen en ebooks” of “Producten” van maken.

Naast de standaard menu-items kan je 1 extra menu-item toevoegen. Hier kan je bijvoorbeeld linken naar je webshop, naar je salespage voor persoonlijke begeleiding of naar een andere belangrijke pagina.

Homepage

Onder Instellingen – Homepage kan je kiezen of je de community of het e-learning gedeelte op de homepage wilt. Beide hebben zo zijn eigen voor- en nadelen. De community op de homepage is uitnodigend om in interactie te gaan, maar dan zijn er sommige mensen die zoeken waar de cursus staat (via het menu). Kies je voor e-learning en heb je nog maar 1 product (cursus, ebook) in je e-learning staan, dan is je homepage wel erg leeg en gaan mensen ook niet zo snel berichten plaatsen in de community.

Zelf heb ik er bij mijn beide Huddles voor gekozen om “Community” als homepage te tonen.

Daarnaast kan je nog 3 andere dingen instellen:

  • Verwijs naar e-learning wanneer geen toegang: als je deze functie aan zet dan krijgen gebruikers zonder toegang tot de community, de e-learning te zien op de homepage.
  • Toon de laatste moodpost op de homepage: Over moodboards lees je elders op deze pagina. Wanneer je moodposts hebt toegevoegd zal je daarvan de laatste 3 op de homepagina zien verschijnen.
  • Toon de verjaardagen van vandaag op de homepage. Gebruikers die hun geboortedatum ingevuld hebben zullen op de homepagina getoond worden. Zo kunnen andere leden hen feliciteren.

Cookies

Huddle zorgt ervoor dat je in orde kan zijn met de cookiewetgeving. Wanneer je cookiemelding activeert krijg je de keuze hoe je dit wilt tonen. Er kan onderaan de pagina een smal balkje verschijnen dat mensen weg kunnen klikken. Of je kan kiezen voor een pop-up die je hele Huddle blokkeert en waarbij men pas verder kan nadat men de cookies geaccepteerd hebt.

Je kan ook een Cookie Policy Statement gebruiken. Hierin kan je je leden uitleggen welke gegevens je verzamelt en waarom je dat doet. Je kan hier een titel en een tekst voor invullen. Een linkje naar deze cookie statement vind je terug in de zijbalk van je community, helemaal onderaan.

Privacy

Wanneer je je Google Analytics code ingevuld hebt, dan kan het ook wel handig zijn als je Google en andere zoekmachines toestaat om je community te indexeren. Dat kan je in dit onderdeel doen. Als je je forum/community gebruikt voor de SEO waarde en zo nieuwe bezoekers, volgers en klanten wil krijgen, dan zal je het uiteraard openbaar zetten en het laten indexeren door Google.

Wil je het liever geheim voor betalende klanten dan kan je het beter afschermen en niet laten indexeren. Je kan ook een gedeelte openbaar zetten en laten indexeren, de afgeschermde boards die enkel voor betalende leden toegankelijk zijn worden niet geïndexeerd.

Heb je je community openbaar toegankelijk en laat je leden een eigen account aanmaken dan kan je ReCatcha instellen om spammers en spamreacties tegen te gaan. Huddle heeft hierbij een link voorzien waarin ze uitleggen hoe je dat kan doen. Zelf heb ik dit niet ingesteld.

Je kan hier ook een titel en een tekst voorzien voor je privacy statement.

Verder nog de volgende 3 opties die je kan uitvinken (standaard staan ze aan):

  • Toon de username van de nieuwste gebruiker
  • Toon de titel en auteur van een topic als preview, zelfs wanneer een gebruiker geen toegang heeft tot dat topic.
  • Toon statistieken van de community aan je gebruikers: wanneer je dit uitzet kan je zelf als admin nog wel de statistieken bekijken.

Custom javascript

Je kan zelf een stukje javascript code toevoegen om bijvoorbeeld een Facebook pixel te plaatsen of een chatbox te tonen. Voor je dat kan doen moet je wel eerst de cookiemelding activeren.

Vervolgens kan je een script gaan toevoegen. Hiervoor geef je het een naam, een beschrijving, selecteer je een categorie (marketing, analytics of functional) en dan kan je de code invullen.

Domeinnaam

Heb je gekozen voor het Premium of Ultimate pakket dan kan je je eigen domeinnaam gaan gebruiken. Je community staat standaard op een subdomein van thehuddle.nl, maar je kan er dus <jouwbedrijf>.nl of community.<jouwbedrijf>.nl van maken.

De meesten kiezen ervoor om een subdomein van hun eigen domeinnaam te gebruiken. Het subdomein kan dan iets zien als community, leden, forum,…

Ben je niet zo technisch aangelegd dan kan je kiezen dat IMU dat voor je doet. Ik weet waar ik mijn DNS gegevens moet aanpassen dus ik heb het zelf gedaan. Maar als je nu denkt ‘DNS gegevens? Wat is dat?’ Dan laat je gewoon team IMU je helpen.

E-mail

Nieuwe gebruikers krijgen een standaard e-mail van Huddle. Wil je deze graag wat aanpassen dan kan je dat hier doen. Deze mail wordt ook verstuurd van no-reply@huddlemail.nl, maar wil je daarvoor je eigen mailadres gebruiken dan kan je dat aanpassen.

Op zich kan je dit ook laten staan want als mensen een e-mail terug willen sturen, gebeurt dat wel gewoon naar jouw e-mailadres.

Vertalingen

Wanneer je bepaalde bewoordingen net wat anders wilt dan ze standaard in Huddle staan, dan kan je deze aanpassen. Bij Vertalingen vind je 4 onderdelen waar je aanpassingen aan kan doen: community, groepen, evenementen en e-learning.

Bij community staat bijvoorbeeld “Vind ik leuk”, dit zou je eventueel kunnen wijzigen in “Vind ik super” of eender wat je wilt. Bij Cursussen staat “Producten”, maar als je alleen maar cursussen hebt, kan je hier ook “Cursussen van maken”.

Optionele functies

Er zijn functies van Huddle die je kan- in of uitschakelen. Als je een bepaalde functie niet wilt gebruiken hoeft deze ook niet zichtbaar te zijn. Welke functies zijn er allemaal?

Membership

Als je een cursus online wilt zetten is dit een functie die je zeker dient te activeren. Je zet hiermee e-learning op zodat je modules en lessen kan toevoegen. Verder worden ook Levels opgezet. Een level is het toegangsniveau dat iemand heeft zodat ze tot bepaalde onderdelen van je community en cursussen wel of geen toegang hebben. Iemand die gratis in je Huddle zit kan niet aan de betaalde cursussen.

Community

Wil je graag een soort forum of community waarin je leden met elkaar kunnen communiceren dan is hiervoor de functie “community”. Je kan hierbij verschillende boards gaan instellen en dan kunnen gebruikers hierin topics maken.

Gamification

Gamification zorgt ervoor dat mensen getriggerd worden om vaker en langer in je community aanwezig te zijn. Ze krijgen bijvoorbeeld punten elke keer men een reactie plaatst. Je kan ze ook trofeeën laten verzamelen. Ook als je een challenge organiseert kan je deze functie opzetten. Je kan aan een topic een challenge toevoegen waar gebruikers zich voor kunnen inschrijven.

Evenementen

Activeer je deze functie dan kan je evenementen die je organiseert toevoegen. Deze worden weergegeven in een evenementenkalender. Je kan kiezen of het een privé of openbaar event is, je kan aangeven of het offline of online is, of het gratis of betalend is en in welke categorie die valt (webinar, seminar, meeting, show, party, conference, networking, workshop, personal training, coaching, livestream).

Support

Dit activeer je als je zelf support wilt geven aan de leden of gebruikers van je community. Zij kunnen dan binnen Huddle contact met je opnemen. Je kan ook een FAQ sectie toevoegen om veelgestelde vragen op te vangen.

Groepen

Deze functie is enkel beschikbaar bij het Ultimate pakket. Hier kunnen jij of gebruikers groepen aanmaken. Anderen kunnen vervolgens aansluiten in zo’n groep. Heb je een grote community waarbij je wilt dat mensen uit een bepaalde regio contact met elkaar kunnen hebben zodat ze ook in real live kunnen afspreken dan kan je deze functie activeren. Ook als mensen zich rond verschillende thema’s die er spelen binnen jouw community willen verenigen.

Is jouw community (in het begin) nog klein, dan zou ik deze functie niet opzetten en zoveel mogelijk interactie proberen te creëren in het community-gedeelte.

Integratie

Er zijn momenteel 5 integraties die je kan gebruiken:

  • Webhooks
  • Enormail
  • Plug&Pay
  • Vimeo
  • Developpers

Gebruik je Plug & Pay als betaalsysteem dan kan je makkelijk de koppeling met Huddle maken. In je Huddle kan je dan de verkopen bekijken. Vroeger was deze koppeling er nog niet vandaar dat ik  de koppeling met Plug&Pay gemaakt heb via de integratie Webhooks. 

Gebruik je het e-mailmarketingsysteem van Enormail dan kan je de koppeling met Huddle maken waardoor een nieuw lid in je Huddle automatisch op je e-maillijst kan verschijnen. Hiervoor vul je je Enormail api sleutel in. Daarna ga je naar Integraties – webhooks. Wanneer je een webhook aanmaakt voor een bepaald product (bijv. Een cursus) dan kan je daar de juiste lijst van Enormail aanduiden.

Jouw cursus online zetten met Huddle (e-learning)

Het is heel makkelijk om je cursus online te zetten met Huddle. Zelf kies ik ervoor om mijn cursus eerst helemaal in een document uit te werken. Welke modules ik wil en welke lessen daaronder horen met de bijbehorende inhoud. Daarna neem ik alle desbetreffende video’s op. Zodra alles klaar is, kan je dus heel snel je cursus in Huddle zetten.

Via Beheer ga je naar E-learning. Daar heb je 5 onderdelen, nl. Cursussen, Quizzes, Certificaten, Auteurs en Media library. De quizzes zijn alleen toegankelijk als je het Ultimate pakket hebt aangeschaft.

Klik je op E-learning dan kom je meteen in het gedeelte “Cursussen”. Hier kan je jouw cursus gaan plaatsen. Je start door op de knop “cursus toevoegen” te klikken. Geef je cursus een naam. Standaard staat de cursus nog niet zichtbaar voor je gebruikers, maar je kan deze eventueel Direct publiceren.

Je hebt nu 8 verschillende onderdelen die je kan aanpassen qua instellingen voor je desbetreffende cursus. 

Inhoud

Zelf begin ik graag met het gedeelte “inhoud”. Voor ik alle tekst online zet, start ik met het opzetten van de structuur van de cursus. Ik maak alle modules met onderliggende lessen aan.

Je klikt daarvoor op “Content toevoegen”. Je vult een paginanaam in en je duidt aan of dit een module is of niet. Werk je met modules dan kan je als paginanaam bijvoorbeeld zetten: “Module 1: Introductie” of simpelweg “Introductie”. 

Heb je een module aangemaakt, dan verschijnt er een knop met “Pagina toevoegen”. Zo kan je verschillende pagina’s oftewel lessen gaan toevoegen onder jouw eerste module. En op deze manier bouw je je volledige structuur van je cursus.

Wanneer je een pagina gaat toevoegen kies je welk type dit is: 

  • Tekst als je les enkel uit tekst bestaat
  • Video als het om een videoles gaat. Je kan hierbij ook wel tekst voorzien.
  • Audio als je een audiobestand wilt toevoegen. Je kan hierbij ook tekst voorzien.

Afhankelijk van je keuze hier zal er ook een ander icoontje verschijnen zodat deelnemers meteen zien wat voor type les het is.

Wanneer je de tekst gaat plaatsen kan je hierbij gebruik maken van de editor om je tekst makkelijker leesbaar te maken. Zo kan je werken met titels en subtitels, bepaalde woorden vet zetten, opsommingen toevoegen, een link, beeld of video plaatsen. Kies je voor het type Video dan kan je bovenaan een video uitlichten.

Huddle bied geen hostingdiensten aan, dus je moet ervoor zorgen dat je je video’s ergens anders oplaadt en daarna kan je ze in Huddle toevoegen. Je kan hiervoor gebruik maken van Youtube. Het voordeel is dat het gratis is. Het nadeel dat ze van daaruit door kunnen klikken naar Youtube en er eventueel op het einde van de video andere video’s van andere mensen getoond worden. Het komt dus minder professioneel over. 

Verder kan je kiezen om video’s van je Vimeo-account toe te voegen of een video via een iFrame. Het voordeel hierbij is dat het professioneler overkomt omdat je een speler zonder reclame hebt en het er cleaner uitziet. Een nadeel hierbij is dat je voor videohosting moet betalen.

Zelf voeg ik mijn video toe via het iframe. Ik gebruik namelijk Vadoo om mijn video’s te hosten. Ik vind dit prettiger werken dan Vimeo. Ik kan hierbij mijn speler in de kleuren zetten van mijn bedrijf, qua uitgelichte afbeelding kan ik kiezen voor een gif die automatisch gemaakt wordt waarbij je al beweging ziet en het meer aanspreekt om te klikken op je video en voor lange video’s kan ik instellen dat gebruikers verder kunnen kijken waar ze gebleven waren. Dat vind ik zelf vervelend als ik bij andere cursussen een lange video aan het volgen ben, vervolgens de volgende dag wil verder kijken, dat ik dan niet meer weet waar ik gebleven was.

Als de structuur van je cursus staat kan je ook de andere onderdelen invullen.

Gegevens

Hier vind je de naam van de cursus en de slug. Dat is het achterste stukje van de url, deze kan je indien je wilt aanpassen. Je kan ook een afschrijving meegeven, waarover gaat je cursus. Verder geef je eventueel de link naar je salespage op. Is er iemand in je community aanwezig die tot een bepaald product toegang heeft maar nog niet tot een ander product dan krijgt deze een knop te zien die naar je salespage gaat zodat ze de cursus kunnen aanschaffen.

Je kan ervoor kiezen of een gebruiker handmatig de les moet afvinken of niet. Persoonlijk zit ik in enkele cursussen waarbij dit niet op staat en dan wordt de les automatisch afgevinkt. Het nadeel is dat als je de les gewoon opengeklikt hebt en niet echt afgerond dat dat ook gebeurd. Zo weet je niet zeker of je het nu al had doorgenomen of niet. Daarom heb ik in mijn nieuwe community ingesteld dat een gebruiker het zelf moet afvinken.

Design

Hier kan je een plaatje opladen wat zal verschijnen bij het overzicht van al je cursussen. Je kiest ook een achtergrondkleur en of de cursus als Cards of als lijst moet verschijnen. Ik vind het zelf overzichtelijker als dit ingesteld is op Cards. Je kan een automatische nummering voor je modules laten toevoegen, de voorgang tonen zodat een gebruiker weet waar deze gebleven is in de cursus en eventueel de cursus laten uitlichten. Zo kan je jouw belangrijkste of nieuwste cursus bovenaan tonen.

Dripping

Dripping is een functie waarbij de inhoud van je cursus stelselmatig gedruppeld wordt. Deelnemers krijgen niet alles in één keer te zien maar de lessen en modules komen gefaseerd vrij.

Zelf heb ik het ingesteld op “geen dripping instellen”.

Je kan er ook voor kiezen om dripping per module of per les door te voeren. Je kiest dan of er dagelijks of wekelijks een nieuwe les moet vrijkomen en op welk tijdstip. Je kan ervoor zorgen dat bepaalde levels toch alles ineens zien. Dripping kan de deelnemers van je cursus stimuleren om ook meer met de oefeningen te doen i.p.v. alles vlug vlug te bekijken.

Toegangsniveaus

Als je geen toegangsniveau selecteert dan heeft iedereen toegang tot dit product. Dat kan nuttig zijn wanner je een minicursus of een bepaald ebook wil vrijgeven voor alle deelnemers.

Vraag jij een bepaald bedrag voor je cursus dan moet je ervoor zorgen dat enkel de mensen die het daadwerkelijk gekocht hebben toegang krijgen tot jouw product. Hiervoor stel je een toegangsniveau in.

Heb je nog geen toegangsniveaus ingesteld dan ga je daarvoor naar Beheer – gebruikers – toegangsniveaus. Hier kan je toegangsniveaus gaan aanmaken en instellen. Je kan hierbij instellen dat iemand altijd toegang blijft behouden, dat dit beperkt is tot een bepaald aantal dagen  of dat ze enkel gedurende een bepaalde periode toegang hebben.

Vervolgens geef je aan wat deelnemers van dat level mogen zien. Zo kan je hier de bijbehorende cursus aanduiden maar ook de boards die enkel voor deelnemers van die cursus geschikt zijn.

Quiz

Met de quiz kan je cursisten een test laten afleggen. Zo kunnen ze zien of ze de leerstof goed begrepen hebben. Deze functionaliteit is beschikbaar bij het Ultimate pakket.

Huddle quiz instellen
Instellingen van de quiz
Quiz in huddle
Hoe een gebruiker de quiz ziet

Community 

Het andere deel is het community gedeelte, je kan het ook forum noemen of je eigen social media.

Je kan de community op verschillende manieren gebruiken:

  • Als je support: klanten stellen vragen op het forum i.p.v. via de mail.
  • Meer betrokkenheid bij je cursus: Tijdens het volgen van een cursus kunnen klanten vragen stellen of hun voortgang delen op het forum.
  • Groepsvorming: leden ondersteunen elkaar en zien dat ze niet alleen zijn in waar je forum over gaat.
  • Om hoger te scoren in google.
  • Voor een betere binding / connectie met je klanten / volgers.

Onder Beheer – Community vind je de onderdelen Boards, Moodboards, Topics, Groepen, Evenenenten, Advertenties en Digest.

Boards

Het belangrijkste hiervan zijn de Boards. Deze kan je zien als bepaalde thema’s waaronder je alle berichten van je community wil brengen om duidelijkheid te bieden en om makkelijk iets te vinden. Stel je hebt een community voor ondernemers dan kan je bijvoorbeeld volgende boards maken: marketing, sales, boekhouding, netwerken,… Je kan ook subboards maken.

Je kan een board maken voor elke cursus die je hebt zodat de deelnemers hun vragen en voorgang in dat board kunnen delen. 

Verder kan je een board maken met “Stel jezelf voor” zodat deelnemers wat meer over zichzelf kunnen vertellen om zo de interactie met elkaar te versterken. Of “Nieuws” waarin jij alle nieuwtjes met betrekking tot jouw bedrijf deelt.

In zo’n board kunnen gebruikers dan topics gaan aanmaken waarop anderen kunnen reageren. Zelf kan je als admin enkele posts sticky maken zodat ze steeds bovenaan staan. Dat is handig voor belangrijke berichten in dat board, bijvoorbeeld waarbij je wat uitleg geeft over wat de bedoeling is van dat board.

Wanneer je pas start met jouw Huddle kan je best een beperkt aantal boards voorzien. Heb je heel veel verschillende boards dan kan het nogal leeg lijken aangezien alle topics verspreid zitten. Mocht je een hele actieve community hebben en er nood zijn aan extra onderdelen dan kan je deze nog altijd achteraf gaan toevoegen.

Moodboards

Naast gewone boards zijn er ook Moodboards. Deze worden minder gebruikt door de meeste Huddle eigenaren. Je kan dit een beetje zien zoals Pinterest. Je hebt hierbij een plaatje met een stukje tekst.

Door sommige wordt dit gebruikt om plaatsjes met inspiratie quotes te delen, anderen gebruiken het om hun zichtbaarheid in de media te tornen. Zelf gebruik ik het in mijn oudste community om recepten te delen. Dat ziet er dan visueler uit dan bij een gewoon board.

Advertenties

Je kan meerdere advertenties aanmaken, maar je kan er slechts eentje activeren. Deze advertentie zal in je community in de rechterzijbalk verschijnen. Hierbij laadt je een plaatje op van 320 op 426 pixels, je geeft het een titel en je plaatst een link waar mensen heen worden gestuurd als ze op het plaatje klikken. Je kan er eventueel voor kiezen dat enkele de mensen met een bepaald level deze advertentie te zien krijgen.

Je kan dit gebruiken om een ander product dat je verkoopt uit te lichten. Verder kan je deze plaats ook verkopen. Stel je hebt een hele actieve grote community, dan kan je een samenwerking aangaan met een ander bedrijf die daar zichtbaar willen zijn.

Digest

Wil je je gebruikers stimuleren om vaker naar je community terug te keren dan kan je e-maildigest activeren. Automatisch zal er dan op een bepaald tijdstip een e-mail verstuurd worden naar je leden met populaire berichten. Je kan deze wekelijks of maandelijks laten verzenden. Verder kan je eventueel kiezen of dit enkel naar de mensen van een bepaald level gestuurd moet worden.

Huddle app

Jij en je leden kunnen een app downloaden op je smartphone (iPhone en Android). Hierdoor is het heel makkelijk in gebruik. Je vergeet niet te gaan kijken want je kan meldingen krijgen.

Huddle app
Huddle app

Huddle kosten

Huddle huur je per maand, waardoor je het ook kan opzeggen wanneer je wilt. Betaal je per jaar dan krijg je korting. Je krijgt toegang tot zowel de community als de leeromgeving.

Waar je voorheen nog alles of niets kon kopen, is Huddle nu toegankelijker gemaakt doordat ze 3 pakketten aanbieden.

Huddle Lite

  • 3 community boards
  • 1 e-learning training
  • 1 admin inlog
  • Max. 100 gebruikers

Huddle Lite kost €19 per maand of €15 per maand wanneer je jaarlijks betaalt. Je betaalt dan €180 waarmee je €48 bespaart tegenover dat je per maand zou betalen.

Huddle Premium

  • 6 community boards
  • 5 e-learning trainingen
  • 3 admin inlogs
  • Max. 500 gebruikers
  • 5 lidmaatschap levels
  • Evenementen kalender
  • Content dripping
  • Weekly digest
  • Challenges
  • Trophy room
  • Eigen domein
  • Premium support

Huddle premium kost €59 per maand of €49 per maand wanneer je jaarlijks betaalt. Je betaalt dan €588 waarmee je €120 bespaart tegenover dat je per maand zou betalen.

Huddle Ultimate

Met Ultimate ben je heel vrij. Je wordt namelijk niet beperkt in aantal cursussen, community boards of leden. Bovendien heb je nog een paar extra toevoegingen zoals de mogelijkheid om een banner te plaatsen (om eventueel een extra product van je te promoten, of voor een samenwerking die je met iemand hebt), Je kan groepen aanmaken zodat leden zich kunnen verenigen in deze groepen (bepaalde subthema’s, regio’s,…). Tenslotte kan je ook een quiz toevoegen. Dat is heel handig als je vragen wilt stellen om te kijken of iemand het geleerde ook snapt zodat je een certificaat kan uitrijken.

  • Alles uit Premium
  • Onbeperkt community boards
  • Onbeperkt e-learning trainingen
  • Onbeperkt inlogs
  • Onbeperkt gebruikers
  • Onbeperkt levels
  • Banner advertenties
  • Community groepen
  • Quiz- / Toetsingsmodule

Huddle premium kost €125 per maand of €97 per maand wanneer je jaarlijks betaalt. Je betaalt dan €1164 waarmee je €336 bespaart tegenover dat je per maand zou betalen.

Welk pakket heb ik?

Het goedkoopste Lite pakket spreekt mij persoonlijk niet aan. Je kan maar 1 training (cursus) online zetten en je hebt niet de mogelijkheid om je eigen domeinnaam te gebruiken. Je community komt toch professioneler over met je eigen domeinnaam. Ook heb je niet de mogelijkheid om met levels te werken waardoor je niet nog gratis leden kan toevoegen naast je betalende. Voor andere is dit misschien wel handig als ze een instapmodel zoeken.

De Premium en Ultimate vind ik wel heel geschikt. Sterker nog, ik heb van beide eentje. Mijn oudste Huddle is een Ultimate versie. Toen bestond er nog maar één variant maar anders had ik sowieso moeten upgraden met mijn meer dan 3000 leden.

Voor mijn nieuwste Huddle heb ik gekozen voor de Premiumversie omdat ik wilde werken met levels en ook een eigen domeinnaam wilde gebruiken. Ik heb ook het plan om meerdere trainingen aan te maken en ik zie het grootser dan 100 leden 😉 Ik heb deze nog maar recent opgestart, maar wanneer het een beetje begint te bollen en ik tegen de 500 leden aankom, dan ben ik ook van plan om hiermee een upgrade te doen.

Je kan met elk pakket bovendien starten met 14 gratis gratis proefgebruik. Bevalt het je niet, dan kan je nog opzeggen zonder dat je een euro kwijt bent.

Review: Ervaringen met Huddle

Toen Huddle voor het eerst op de markt kwam, heb ik het onmiddellijk aangeschaft (maart 2016). Aangezien je een maandbedrag (ik heb voor kwartaal gekozen) betaald kan je altijd stoppen, maar zoveel jaren later maak ik er nog steeds gebruik van. 

Ik bestelde de software en kreeg meteen toegang tot het platform. Ik kon dus gelijk starten met het maken van boards en een online cursus uploaden.

Het leuke is dat ik verschillende leden toegang kan geven tot verschillende delen. Personen die een bepaalde cursus gekocht hebben zien enkel die cursus en kunnen meepraten op het forum. Andere, die VIP lid zijn, hebben toegang tot alles. De eerste jaren heb ik voor VIP leden maandelijks een webinar rond een bepaald thema gegeven. De opname daarvan zette ik dan ook in het ledengedeelte zodat wie er niet live bij kon zijn het achteraf toch terug kon bekijken.

Topics huddle
Topics Huddle van Goherbie

Wat ik wel gemerkt heb is dat het levendig houden van een community niet zo evident is. In het begin steek je hier heel wat tijd in vooraleer het opgang komt. Dat merk ik ook bij enkele andere gebruikers van de software. Maar sommige gebruiken dan ook vooral het cursus-gedeelte. 

Enkele collega online ondernemers die ik ken hebben ondertussen een hele levendige community waarin ze zelf niet zoveel werk meer hebben omdat de andere leden de vraag van iemand al hebben opgelost. Mensen beginnen elkaar te helpen of te steunen om te groeien.

Ook mijn twee Mastermind collega’s waar ik elke twee weken mee Skype hebben beide een Huddle. Ze gebruiken dit zowel om hun online cursus in te geven als het community stuk om hun klanten verder te helpen.

Nog iemand anders die ik ken, gebruikt vooral het forum gedeelte dat bij haar heel actief is. Op deze manier scoort zij op heel wat SEO woorden.

Gebruik jij zelf ook Huddle of wil je ermee aan de slag? Laat dan zeker een reactie achter onderaan deze pagina. Heb je verdere vragen over Huddle, laat me die zeker weten, dan help ik je graag verder.

Delen:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Vrijheidsboost

Download mijn gratis e-book Vrijheidsboost en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van deze blog (over online ondernemen en beleggen)

4 reacties

  1. Ik zit nog even te twijfelen, vooral ook omdat ik eigenlijk al een jaar abo genomen heb bij Teachable maar dit klinkt ook zo fijn en het is gewoon Nederlands! Twee vraagjes: kan je hier ook content ‘drip’ gewijs naar buiten brengen dus een cursus online zetten maar elke week 1 module lossen? En: als er een community/soort social media is: kan je dan ook ‘live’ gaan in die community want dat zou namelijk helemaal handig zijn 🙂

    1. Hoi, ja dat vind ik er zelf ook zo fijn aan, alles in het Nederlands en ook de support. Drippen behoort tot de mogelijkheid, kan dagelijks, wekelijks of maandelijks. Met de community kan je berichten delen, ook afbeeldingen, maar geen live video’s. Ikzelf gebruik daarvoor meestal webinargeek. En nadien zet ik deze opname in Huddle online zodat ze het nog eens kunnen bekijken of voor wie er live niet bij kon zijn. Ben je hiermee verder geholpen of heb je nog vragen?
      Groetjes, Elke

  2. Hoi, ik ben aan het onderzoeken en vroeg me af of je om je onlinecursus te verkopen de PayApp moet gebruiken of dat er ook andere opties zijn zoals PayPal, iDeal etc.
    Hoor graag

    1. Dag Bert

      Ik zag je vraag bij mijn blogbericht over Huddle.
      Zelf gebruik ik om betalingen te ontvangen Plug&Pay. Dat komt van hetzelfde bedrijf als diegene die Huddle gemaakt hebben waardoor het allemaal makkelijk op elkaar aansluit. Maar met Zapier kan je ook koppelingen maken met andere betaalsystemen. Een ander Nederlands systeem voor betaalpagina’s dat ik net uitgetest heb, is PeggyPay.

      Is dat een antwoord op je vraag?

      Groetjes
      Elke

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook lezen?

Zet makkelijk je cursus online

Je eigen ledensite met digitale programma's & online community?

Huddle