Influence is het Engelse woord voor invloed. Letterlijk gezien is een influencer iemand met invloed.
Influencers zijn personen op social media (met name Instagram en Youtube) die heel wat volgers hebben. Doordat veel mensen kijken wat die persoon doet worden ze door hen beïnvloed. Dat kan natuurlijk in positieve of negatieve zin zijn.
Influencers hebben soms een negatief imago. Alsof ze niks doen en toch massa’s geld verdienen. Veel mensen kunnen dat niet goed verdragen. Toch is het niet zo dat influencers niks doen. Het uiterlijke plaatsje toont soms iets anders, maar vaak zijn ze wel hard bezig met het maken van foto’s, filmpjes, inspirerende teksten,… En als die volgers die komen er natuurlijk niet vanzelf en niet van de ene op de andere dag. Tenzij het om een bekend persoon gaat die ineens ook op social media zit.
Influencers kunnen heel wat positieve dingen teweeg brengen. Een fitgirl of fitboy kan haar of zijn volgers inspireren om meer te gaan sporten, een healthfreak kan er voor zorgen dat zijn/haar volgers gezonder gaan eten. Ondernemers die hun leven delen, zullen andere inspireren om meer actie nemen, om hard te werken, maar ook hard te ontspannen. Zo zijn er heel wat voorbeelden van influencers met een positieve invloed.
Een influencer brengt heel wat waarde in het leven van hun volgers. Dat kan iets bijleren zijn rond een bepaald thema, inspiratie opdoen (bv. ook het huis gaan opruimen, ook gaan sporten), of humor, entertainment.
Het merk van de influencer is de influenceer zelf. Er zijn vast influencers die alleen dingen aanprijzen voor het geld, maar de meesten zullen trouw blijven aan zichzelf en enkel dingen promoten waar ze zelf achter staan. Zouden ze dat niet doen, dan schaadt dat hun imago en geloofwaardigheid. Dat heeft tot gevolg dat veel volgers zouden afhaken, wat dus alleen maar schadelijk is.
Doordat een influencer een groot deel van zijn/haar leven deelt, lijkt het voor een volger dat die de influencer ook echt kent.
Zelf zou je mij kunnen zien als een micro-influencer. Met mijn veganblog bereik ik heel wat mensen (ca 35.000 per maand) en 11.000 mensen krijgen wekelijks een mail van mij. Op instagram probeer ik zo’n 2.700 mensen te inspireren.
Als ik op een beurs sta krijg ik vaak reacties alsof die mensen mij al jaren persoonlijk kennen. Op restaurant (ik ben vegan food blogger) krijg ik ook vaak reacties als… “oh jij bent toch … “
Welke influencers zijn er?
Er zijn influencers op alle gebied, steeds van grote, bekende namen tot kleine onbekende die toch een leuke schare volgers hebben opgebouwd.
- Bij sport kunnen dat bekende sporters zijn zoals Christiano Ronaldo met 212 miljoen volgers op instagrom, maar ook personal trainers, fitness-freaks die hun eten en trainen delen. Ronaldo verdiende in 2019 meer met Instagram dan met met voetbal: 43,4 miljoen vs 31 miljoen. Dit door het promoten van producten en bedrijven.
- Voeding: Jamie Oliver: 7,9 miljoen volgers op instagram en 4,88 miljoen op Youtue.
- Beauty en mode
- Duurzaamheid
- Gamers
- Reizen
- Interieur
- Ondernemen
- Technologie
- Ouderschap
Wat doet een influencer?
Een influencer wordt soms ook creator genoemd. Dit omdat deze persoon heel wat creëert. Op Youtube zijn dat video’s, op instagram zijn dat stories (beelden of filmpjes die na 24u verdwijnen) en post (een afbeelding of kort filmpje met een stukje tekst). Een influenceer deelt inhoud rond een bepaald thema, zoekt de entertainment op of deelt bijna alles uit zijn/haar leven.
Verder zal de influencer ook een hele taak hebben aan de reacties van volgers te bekijken en te beantwoorden. Deze reacties kunnen heel interessant zijn om zo te weten wat de volgers graag meer zien, om op basis daarvan nieuw content te maken.
Om geld te verdienen verkopen sommige eigen merchandise, of doen aan affiliate marketing. Een andere manier zijn samenwerkingen met bedrijven (collaboratie). Hiervoor laten ze een bepaald product zien in hun video op op een foto in ruil voor een bedrag. Dat bedrag is afhankelijk van het aantal volgers. Het is meestal geen pure promo, veel vaker zal het product subtiel getoond worden. Influencers worden vaak ook uitgenodigd op persevents.
Zo komen we bij het gedeelte …
Influencer marketing
Influencer marketing is een deel binnen de online marketing. Een bedrijf laat een product of dienst promoten door een influencer.
Doordat een influencer een bepaald product toont, krijgt dit product veel meer zichtbaarheid. Bovendien zijn de volgers vaak ook fans die net zo willen leven als hun idool en dezelfde producten willen kopen. Dat kan gaan van kleding, merken eten, auto’s,… noem maar op.
Doordat influencers veel volgers hebben bereiken ze met een post heel veel mensen. Aangezien steeds meer (jonge) mensen meer op social media zitten dan tv kijken wint deze relatief nieuwe vorm van adverteren aan populariteit.
Bij de oude vormen van adverteren had je tv-reclame, advertenties in magazines, maar ook personen die gesponsord werden. De meest gekende zijn hier de sporters die van bepaalde merken sportschoenen, sportkleding dragen, maar ook bepaalde merken drinken en eten.
Diezelfde sporters zijn nu ook vaak influencer op social media en worden gesponsord om een bepaald product te tonen op een foto of in een video.
Maar daarnaast zijn er de mensen die bekend (of zelfs beroemd) zijn via hun social media. Door dat ze mensen inspireren rond een bepaald thema, een leuke insteek hebben qua video,… trekken zij tienduizenden tot miljoenen volgers.
Een product tonen via Instagram of Youtube komt veel echter, authentieker en geloofwaardiger over dan een product dat in een reclamefilmpje getoond wordt.
Wat is een micro-influencer?
Een micro-infuencer is iemand die nog geen 10.000den, 100.000den of miljoenen volgers heeft. Het kan iemand zijn met een paar 1000 volgers die toch veel voor die volgers kan betekenen.
Micro-influencers worden tegenwoordig steeds vaker ingezet voor marketing-doeleinden. Niet elke bedrijf kan een grote influencer betalen. Een samenwerking met een micro-inluencer kan veel goedkoper (soms zelf in ruil voor enkel een voorwerp). Bovendien kan je met een micro-influenceer veel meer een niche ingaan waardoor je een gerichtere doelgroep kan aanspreken.
Ben jij een influencer, wil jij graag met influencers samen werken? Deel gerust jouw ervaring onderaan deze pagina.