SMMB staat voor Social Media Marketing Bureau. Dat is het Nederlandse voor SMMA (Social Media Marketing Agency).
Wat is een SMMB?
Een Social Media Marketing Bureau is een bedrijf (kan eenmanszaak zijn) die de social media voor andere bedrijven uitvoert. Bedrijven die zelf geen tijd en zin hebben om hun social media te onderhouden, kunnen dit dus uitbesteden aan een SMMB. Het is dus een businessmodel om online geld te verdienen.
Een SMMB kan ervoor zorgen dat de marketing en dus zichtbaarheid van een bedrijf beter wordt en/of kan advertenties maken en deze winstgevend krijgen.
Meestal wordt Facebook hiervoor gebruikt, maar het kan natuurlijk ook met Instagram. Met Facebook Business Manager kan je zowel advertenties voor Facebook als voor Instagram draaien.
Steeds meer bedrijven maken gebruik van social media marketing, maar niet elke bedrijf heeft de kennis om er zelf mee aan de slag te gaan. Wat foto’s of reviews plaatsen dat is meestal geen probleem, maar consistent goeie content plaatsen is al wat anders. Laat staan advertenties opzetten die geld opleveren. Daarom huren steeds meer bedrijven een SMMB in.
Voordelen van het werken met een SMMB
- Je zichtbaarheid wordt verhoogt.
- Je kan tijd steken in je “echte job”.
- Advertenties zullen je geen geld kosten, maar juist geld opbrengen.
- Je krijgt nieuwe leads.
- Je krijgt nieuwe klanten.
SMMB starten
Wil je zelf graag een SMMB starten en andere bedrijven helpen? Dan kan je zonder veel kosten starten. Het heet wel “bureau”, maar dat wilt niet zeggen dat je ook een kantoor moet huren en personeel moet inhuren. Je werkt volledig online en kan dus vanuit je eigen huis werken.
Als je liever je eigen werkplek hebt, dan kan je op den duur wel een kantoor huren als je dat zou willen. Zo kan je ook nog altijd met personeel of freelancers aan de slag als je wilt opschalen.
Het beste is om een goede niche te zoeken, liefst iets waar jij ook affiniteit mee hebt. Het wordt namelijk je business, dus is het belangrijk dat je het ook leuk vindt om te doen.
Een niche kiezen zorgt er voor dat jij je kan specialiseren waardoor je makkelijker klanten vindt en bovendien de advertenties meer rendabel krijgt. Dit omdat je weet wat er bij die doelgroep speelt.
Voorbeelden van niches: personal trainers, restaurants, tuincentra, kappers,… In het begin kan je natuurlijk wat experimenteren zodat je ontdekt wat je ligt, leuk vind en goed in bent.
Voor 1 klant kan je zo’n €500-€2000 vragen. Het hangt er een beetje van af voor welke niche je werkt en welke meerwaarde jij voor de klant kan leveren.
Wat je natuurlijk wel nodig hebt is de kennis om een SMMB te starten. Je moet weten hoe je klanten krijgt waarvoor je kan werken en natuurlijk ook hoe je ervoor kan zorgen dat de activiteiten die jij doet voor hen ook wat opbrengen of voor extra leads kunnen zorgen.
Een cursus die je hiervoor kan volgen is de SMMB Masterclass. Deze cursus bekijkt stap-voor-stap hoe je je eigen SMMB kan starten, hoe je klanten krijgt, geld vraagt, hoe je gaat adverteren,…