Zoeken
Sluit dit zoekvak.

ActiveCampaign review (2020)

Activecampaign review - nederlands mailblue

Sinds enkele jaren gebruik ik ActiveCampaign, dit zowel voor mezelf als bij enkele klanten die ik met hun e-mailmarketing help. Eerst had ik ActiveCampaign in het Engels, maar toen ben ik overgestapt naar Mailblue, de Nederlandstalige partner van ActiveCampaign.

Wat is ActiveCampaign?

ActiveCampaign is een e-mail marketing software die zowel door beginners als voor hele gevorderde internet marketeers gebruikt wordt. Dit omdat het hele krachtige en geavanceerde automatiseringen en segmentaties kan maken.

Gebruiksvriendelijkheid

De leercurve van ActiveCampaign is hoger dan deze bij Enormail of Mailerlite. Wil je het vrij basic gebruiken, dan ben je na even in het systeem te zijn het redelijk vlug gewoon. Wil je echt geavanceerde zaken doen, dan heb je wat tijd nodig om dit onder de knie te krijgen.

Talen

Neem je een abonnement bij Activecampaign zelf, dan is het volledige systeem in het Engels. Maar je kan het ook bij Mailblue bestellen, dan heb je het systeem in het Nederlands. Mailblue is namelijk de Nederlandse partner. Zelf heb ik deze overstap gemaakt wat het veel eenvoudiger maakt. Heb jij ActiveCampaign in het Engels, vraag dan hier de overstap aan.

Ik veronderstel dus dat je Nederlands wilt, maar er zijn nog meer mogelijkheden qua talen die je kan instellen: Bulgaars, Chinees, Tsjechisch, Deens, Fins, Duits, Frans, Hongaars, Indonesisch, Italiaans, Pools, Portugees, Russisch, Sloveens, Spaans, Turks, Vietnamese. ActiveCampaign lijkt me de meest uitgebreide qua talen.

Functies van ActiveCampaign

Contacten

Contacten kan je importeren via een .csv bestand of via kopiëren en plakken. Verder kan je ook verbinding maken met andere diensten om contacten automatisch toe te voegen (zie verderop ook bij integraties)

Je kan contacten van tags voorzien. Bijvoorbeeld als iemand op een bepaalde link in een e-mail geklikt heeft kan je de tag “interesse-in-product” meegeven. Als je dan een mail gaat uitsturen over dat product kan je dat doen aan de mensen die laten weten hebben dat ze geïnteresseerd zijn.

Deze tags kan je ook meegeven als iemand bijvoorbeeld een bestelling geplaatst heeft via je Woocommerce webshop. De tag wordt dan doorgestuurd naar ActiveCampaign zodat je al weet dat die persoon dat product al heeft. Je kan alle personen met deze tags dan uitsluiten als je dat product gaat promoten.

Lijsten opschonen kan je doen door een lijst te kiezen, vervolgens een status (actief, uitgeschreven, onbevestigd, gebounced), voor een datum. Hier mis ik een overzicht om hoeveel mensen dat gaat.

E-mails sturen

E-mail sturen doe je bij Campagnes. Je kan hier kiezen voor:

  • standaard
  • geautomatiseerd
  • automatisch antwoorden
  • split testen: De mail wordt naar een deel van je lijst met onderwerp A gestuurd en naar een ander deel met onderwerp B, je kan ook de naam van de afzender wijzigen.
  • RSS: automatisch bij wijziging van je RSS feed.
  • datum: bijv. als iemand jarig is of elk jaar op de datum van inschrijving
e-mail maken in ActiveCampaign

Je kan van een vorige campagne, via één van de 31 templates of eigen templates of blanco vertrekken. Je kan hier vervolgens blokken op slepen. Zo’n blok is een tekstblok, afbeelding, knop, video, tussenruimte, social links, rss fees of stukje html. Volledig opgemaakte blokken voor bijv. een product (foto, titel, tekst en knop in één keer) zoals je dat met Mailerlite hebt, heb je hier niet.

Sjablonen, templates in ActiveCampaign

Qua design ben je vrij beperkt in het aantal templates tenzij je er zelf aanmaakt en hier wat tijd in steekt.

Maar ActiveCampaign gebruik je niet zozeer voor het design, maar eerder voor de uitgebreide mogelijkheden qua segmenteringen en autoresponders.

Segmeneringen

Bij het versturen van je mail kan je de mail naar je hele mailinglijst sturen of gebruik maken van de uitgebreide segmentatiemogelijkheden die ActiveCampaign biedt.

Een segmentatie is een soort filter op je lijst. Je kan kiezen uit contactdetails, eigen velden, acties, geografie, website & event data. De meeste wijzen zichzelf uit en contactdetail is iets wat de meeste andere systemen ook hebben. Je kan hier ook tags selecteren of een totale conversiewaarde gebruiken.

Segmenteringen activecampaign

Bij acties kan je kiezen uit heeft wel/niet geklikt, wel/niet geopend, wel/niet verzonden, gedeeld via social media, wel/niet doorgestuurd, wel/niet gereageerd, wel/niet in lijst, wel/niet ingeschreven met een formulier, heeft wel/niet een formulier ingediend, wel/geen doel bereikt, zit in een automatisering of heeft deze beëindigd, zit wel/niet in een aangepaste doelgroep voor Facebook.

Je merkt het al er zijn veel meer mogelijkheden qua acties om te filteren dan bij andere systemen. Maar … er is meer … je kan ook op website & event data gaan filteren. Zo kan je gaan kijken als iemand een bepaalde pagina op je site bezocht heeft of juist niet dat je daarnaar een specifieke mail kan sturen. Ook kan je kijken van welk apparaat (desktop, tablet of mobiel) iemand gebruikt, het aantal pagina’s dat iemand bezocht heeft, bijvoorbeeld als dit groter is dan een bepaald getal, zal deze persoon hoogstwaarschijnlijk geïnteresseerd zijn in je website en kan je dus een andere mail sturen.

Je kan hiervoor tracking aanzetten op je website. Daarvoor moet je een stukje code in de footer van je site zetten. Hiermee kan je zien welke contacten op welke pagina’s van je website geweest zijn. Je kan op basis hiervan ook autoresponders aan het werk zetten.

Ikzelf heb hier eigenlijk altijd te weinig gebruik van gemaakt. Meestal gebruikte ik de segmenteringen dat de mail niet gestuurd moest worden naar iemand die al in een automatisering zat. Dit omdat daar een vaste structuur in zit. Of bij een promo van een product dan sluit ik de mensen uit die dit product ooit al gekocht hadden. 

Maar je ziet dat er veel meer mogelijk is ook op basis van pagina’s die mensen bezocht hebben.

Mijn Mastermind collega’s maken veel meer gebruik van deze segmenteringen en zijn hier super enthousiast over.

Klopt, met zo’n segmentatie stuur je je mail naar veel minder mensen, maar je kan die mail veel gerichter gaan maken zodat mensen zich echt aangesproken voelen. Met een algemene mailing is dat veel minder het geval. Daarom is het ook beter om tekstmails te sturen omdat je het dan wel persoonlijker en gerichter kan opstellen.

Autoresponder

Ook qua autoresponder kan je uitgebreidere en geavanceerdere automatisaties maken dan bij de meeste andere software. Je kan vanaf nul een eigen automatisering aanmaken, maar je kan ook gebruik maken van één van de vele reeksen die al voor je klaar staan. Je kan er ook importeren, bijvoorbeeld als iemand uit je mastermind eentje gemaakt heeft die goed werkt, dan kan deze persoon de autoresponder met je delen en kan jij deze importeren.

Er zijn verschillende categorieën van templates voor autoresponders, zoals voor e-commerce waarbij je een upsell doet als iemand een product gekocht heeft of een mail stuurt als iemand iets in zijn winkelmandje gestopt heeft, maar dit niet afgerekend heeft. Als je software verkoopt kan je automatisch mails sturen als de proefperiode (bijna) gedaan is. Wekelijkse schema’s voor een fitnessprogramma, drippen van een online training, voorverkoop van je boek en een webinar herinnering zijn maar enkele van de vele mogelijkheden. Door middel van een wizard kan je alle stapjes doorlopen om de template in te stellen zodat deze voor jou werkt.

Automatisatie Activecampaign

ActiveCampaign is één van de meest geavanceerde op het gebied van autoresponders. Maak je een gewone simpele automatisering aan dan zal dat snel lukken. De meer ingewikkelde, maar die heel goed kunnen werken omdat je zo specifiek iemand kan aanspreken, daar moet je even rustig voor gaan zitten en misschien best eens op papier uittekenen wat je ermee wilt doen. Zie je dat zelf niet zitten, dan kan je dit ook laten opzetten door een specialist, want als het één keer goed opstaat dan doet het zijn werk voor jou.

Formulieren

Een formulier is eenvoudig om op te maken, maar wat ik jammer vind is dat er geen templates qua design zijn. Je kan wel de kleuren en zo handmatig aanpassen. Je kan naar het formulier via een link of een stukje code op je website plaatsen. ActiveCampaign heeft ook een plugin voor op wordpress. 

Wat ik nog een nadeel vind is dat het uitzetten van de dubbele optin heel goed verstopt zit.

Dubbel optin activecampaign

Deze vind je achter de lijst waarop je de mensen zich laat inschrijven (tandwiel). Vervolgens kan je “deelname bevestiging” op “Uit” zetten.

Dubbel optin activecampaign

Rapportering en statistieken

Behalve het aantal geopende mails en hoeveel mensen geklikt hebben op je mail kan je verder in detail statistieken bekijken. Je kan ook per persoon gaan kijken waar deze op geklikt heeft.

Integraties

Met ActiveCampaign kan je van heel wat integraties gebruik maken. De meest populaire zijn Facebook, WordPress, Zapier, Google Analytics en Shopify. Ik heb erover getwijfeld of ik de volledige lijst zou plaatsen omdat het er zo veel zijn. Maar als ik zelf op zoek ben, dan wil ik graag op voorhand weten wat er mogelijk is met andere software die ik gebruik, vandaar de complete lijst met integraties.

Voor het overzicht zal ik ze per thema plaatsen.

Accounting: AccountingSuite, Bridge Subscription, ChargeOver, Chargify, CheddarGetter, FreeAgent, Freshbooks, Harvest, InvoiceBerry, LessAccounting, Quickbooks online, Myrasync, Recurly, WhMCS, Workbook, Xero, Zoho Invoices

Analytics: AC Video tracker, AgencyAnalytics, Akita, Big Picture, Bridge Subscription, ConvertFlow, Dasheroo, DataHero, Databox, Deliverability dashboard, Evidence, Google analytics, GreyMetrics, Import2 Wizard, Mailoptin, Mailtimers, Octoboard, PieSync, PlusThis, SegMetrics, Segment, Sendforensics, siftLogic, Wicked Reports, Wistia, Woopra

CMS: Campaign-genius, Deputy, Dropbox, Drupal, Evalinator, Evernote, Google Sheets, Gumroad, Joomla, Kajabi, LearnWorlds, LiveAgent, Magento, MemberVault, Memberium, Podio, ProductDyno, Project Manager, Quoox, RightMessage, SuperSaaS, Teachable, WP Fusion, WordPress, Zippy courses, Zoho creator

CRM: Google Task, Highrise, Insightly, KanBan Tool, Keep In Touch, Mindbody, Nimble CRM, Nutshell CRM, OnePageCRM, PieSync, Pipedrive, Pipeliner, Project Manager, QuickDesk, Recurly, Salesforce, Saledsforce Essentials, Salesmate, Skyvia, SlickText, Sove360, Sugar CRM, Thankster, Thinkific, Twilio, UserVoice, Workbook, YetiText, Zenkit, Zoho CRM, Zoho Invoices, amoCRM

Databanken: Airtable, Amazon Dynamo, Fomo, Google sheets, Keboola, Livestorm, MemberrPress, MongoDB, MySQL, PlusThis, PostgreSQL, ProductDyno, QuickBase, SQL Server, SKyvia, WP Fusion, Zenkit

Tools voor ontwikkelaars: Apiant, Amazon Dynamo, automate.io, Aviary, Chargebee, Clearout, CloudWork, DeBounce, Email, flow.ly by 500apps, FogBugz, Import2 Wizard, Integromat, Kixie, Litmus, Mailtimers, MongoDB, Parsey, Playable, Pluga, Poplar, RSS, RethinkDB, Samanage, Segment, SendForensics, Textiful, Tidings, Twilio, WP Fusion, ZapERP, Zapier, Zoho Flow, itDuzzit

Ecommerce: Donate2 North America, Goody, Gumroad, LandingCube, Magento, MemberPress, Mindbody, MoonClerk, OneClickUpsell, Outgrow, Paypal, Podia, PrestaShop, SamCart, SendOwl, Service Provider Pro, Shopify, Shopp, Spiffy, Square, Stripe, Wicked reports, WooCommerce, Zipify pages, proTimer

Event management: Acuity SCheduling, Appontlet, Calendly, Demio, Entranz, Eventbrite, Livestorm, Mindbody, Rezdy, StealthSeminar, Thinkific, WebinarGeek, Zippy Courses, Zoom

Formulieren: 123FormBuilder, ActiveWoo, Bloom, CaptainForm, Clickfunnels, Convertflow, Convertful, CreateForm, Done2 North America, FluidSurveys, FormGet, Formdesk, Formidable Forms, Formitize, Formstack, Funnel Wolf, GetSiteControl, Gleam, Google Forms, Gravity Forms, Instapage, JotForm, Jumplead, Leadpages, LeadQuizzes, MailMunch, mailOptin, Opt-in Panda, Optin Ninja, OptimizePress, OptinMonster, Outgrow, Paperform, PopupAlly, Privy, SendPUlse, Sleeknote, SumoMe, SurveyGizmo, SurveyMonkey, Survicate, Thrive Leads, Typeform, UnDelay.io, Unbounce, WP E-signature by approve me, WP Forms, Wistia, Worries, Wufoo, iFormBuilder, youcanboo.me

Lead generation: Kixie, Lander, LandingCube, Leadpages, Leadquizzes, LeadsBridge, LeadsTunnel, Livestorm, MailMunch, Mailoptin, Maitre, MannyChat, Member Vault, Opt-in Panda, Opt-intelligence, Optin ninja, OptimizePress, OptinMonster, Outgrow, Personizely, PlusThis, Poptin, PopupAlly, Postcardmania, Privy, ProgressAlly, Service provider pro, Sleeknot, SlickText, Smith.ai, Spokal, StealthSeminar, Summit Evergreen, SumoMe, Survicate, SyncSumo, Thrive Leads, Twilio, UnDelay.io, Unbounce, Viewbix, ViralSweep, WPForms, WebinarNinja, Wisepops, Wistia, Woorise, YetiText, Zillow, Zippy Courses, proTimer, Jason, youcanbook.me

Sales: ActiveWoo, Acuity Scheduling, AdMailr, Antavo, Better Proposals, Bonjoro, Bridge Subscription, Clinq, Call Loop, Callingly, ConnectLeads, Deadline Funnel, Demia, SilogR, Formstack Documents, Integromat, JustCall, LeadsBridge, LeadsTunnel, ManyChat, Nectar Desk, OnePageCRM, Opt-In Panda, Phxio, Pipeliner, ProgressAlly, QuickDesk, Quote Roller, Salesforce, Salesforce essentials, Salesmate, Salesmsg, SamCart, Scoopr, Simplii, Slack, Smith.ai, Spokal, StealthSeminar, SugarCRM, Summit, Evergreen, thanks.io, Thankster, WebinarNinja, Wicked Reports, WorkBook, ZapERP, Zillow, Zoom

Social: attentive.ly, Erja, Facebook, Fomo, inviteBox, JustUno, LeadSync, LeadsBridge, Nimble CRM, Scoopr, Slack, SyncSumo, Twitter, Vimeo, ViralSweep, Youtube, Zapier

Support: Akita, Appointlet, Desk, Freshdesk, FuseDesk, GotToMeeting, GoToTraining, GoToWebinar, Goolge Task, Help Scout, Integromat, JustCall, Live2Support, LiveAGent, LiveChat, ManyChat, Mojo Helpdesk, Olark, PieSync, Reamaze, Samanage, Slack, Smith.ai, Tender Support, Zapier, Zendesk

Klantensupport en help (Mailblue)

Als je ActiveCampaign bij Mailblue bestelt, dan heb je niet alleen het systeem in het Nederlands, ook de klantenservice is in het Nederlands, wat het een heel stuk eenvoudiger communiceren maakt.

Je kan via de chatbox contact hebben met Mailblue en Mailblue heeft ook een Facebook groep waar je met je vragen terecht kan en waar ze zelf ook actief in reageren.

Activecampaign / Mailblue prijzen

Er zijn drie versies beschikbaar: Lite, Plus en Professional

Met de lite versie kan je onbeperkt e-mails versturen en gebruik maken van de uitgebreide autoresponder mogelijkheden. Drie gebruikers kunnen toegang krijgen tot het systeem.

Met de plus heb je uiteraard ook deze mogelijkheden, maar kan je ook gebruik maken van het CRM-systeem met sales automatisering, contact en lead scoring, koppeling met Facebook audiences, SMS marketing toepassen en kan je met 25 gebruikers toegang krijgen.

Verder betaal je per aantal contacten dat je hebt. Eenzelfde contact dat in meerdere lijsten staat telt maar één keer mee.

Enkel active contacten tellen mee en dit slechts één keer

PlanAantal contactenPrijs/maandPrijs/ maand
(bij jaarlijkse betaling)
Lite500€15€9
Lite1.000€29€17
Plus1.000€70€49
Lite2.500€49€39
Plus2.500€125€99
Professional2.500€159€129
Lite5.000€89€69
Plus5.000€169€135
Professional5.000€239€199
Lite10.000€139€111
Plus10.000€249€199
Professional10.000€349€279
Lite25.000€225€179
Plus25.000€399€319
Professional25.000€599€479

Deze prijzen zijn exclusief btw.

Twijfel je nog? Bekijk dan hier mijn vergelijk van verschillende e-mail marketing software en maak de beste keuze voor jezelf.

Wat vond jij van deze review? Heb jij ervaring met ActiveCampaign, ben jij het aan het overwegen of gebruik jij een andere e-mail marketing software? Nog vragen bij deze software? Laat het me zeker weten onderaan deze pagina.

Delen:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Vrijheidsboost

Download mijn gratis e-book Vrijheidsboost en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van deze blog (over online ondernemen en beleggen)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook lezen?