Nieuwsbrief verzenden: voordelen en stappenplan

nieuwsbrief verzenden

Super dat je wilt starten met het versturen van een nieuwsbrief. Je zal merken dat het heel wat voordelen heeft. In dit artikel zullen we deze tonen, maar ook hoe je kan starten met het versturen van een nieuwsbrief. Je moet hierbij namelijk met een paar dingen rekening houden.

Wat is een nieuwsbrief?

Een nieuwsbrief is een, meestal digitale, brief die naar klanten of geïnteresseerden van een bedrijf, organisatie of vereniging gestuurd worden.

Vroeger gebeurde dat nog met de post. Zelf kreeg ik de nieuwsbrief van de Heideroosjes bij mij thuis toegestuurd. Een dubbelgevouwen A4 met daarop het nieuws (zoals een nieuw album, data van optredens, leuke weetjes) van deze band.

Zo’n nieuwsbrief die met de post verstuur wordt zie je nog maar zelden. Tegenwoordig gaat het allemaal via e-mail, maar het principe is hetzelfde: geïnteresseerde mensen op de hoogte houden. “Geïnteresseerde” is hier een belangrijk woord. Je mag namelijk niet zomaar willekeurig naar mensen gaan mailen, dat is spam.

Soorten nieuwsbrieven

Er zijn heel wat soorten nieuwsbrieven, maar in grote lijnen heb je twee soorten: de opgemaakte nieuwsbrief. Deze is mooi vormgegeven en voorzien van plaatjes, je logo, knoppen,… Daarnaast heb je een nieuwsbrief die eruitziet als een gewone e-mail, gewoon een stukje tekst met eventueel een tekstlink erbij.

Een mooi opgemaakte nieuwsbrief komt ook echt over als een nieuwsbrief en wordt daardoor vaak ook wat minder bekeken dan een tekstuele nieuwsbrief. Deze laatste komt een stuk persoonlijker over omdat het eerder aanvoelt als een mailtje van een vriend.

Voordelen van het versturen van een nieuwsbrief

Als je start met het versturen van een nieuwsbrief kan je in het begin misschien een beetje onzeker zijn; stuur ik niet te veel, vinden ze het wel interessant,… Vergeet echter nooit dat deze mensen zich zelf bij je hebben aangemeld. Wanneer ze je e-mails niet meer willen ontvangen kunnen ze zich altijd uitschrijven. Kijk dus zeker ook (vooral) naar de vele voordelen bij het versturen van een nieuwsbrief.

Band opbouwen

Door middel van een nieuwsbrief kan je een goede band gaan opbouwen met je klanten en volgers. Dit is zeker zo als je verhalen gaat vertellen in je e-mails en niet alleen maar promomails stuurt. 

Investeer je eerst tijd in het opbouwen van een autoresponder waarin je enkele e-mails klaar zet die verstuurt worden zodra iemand zich inschrijft, dan ga je hiervan zeker de vruchten plukken. In deze e-mails kan je wat meer over jezelf vertellen. Houdt hierbij altijd rekening dat je een linkje legt  hoe jouw volger er ook iets aan heeft.

Meer bereik

Het bereik op social media gaat jaar na jaar achteruit, tenzij je natuurlijk adverteert. Facebook, Instagram,… beslissen welke van jouw volgers je berichten zullen zien en dat is maar een heel klein percentage van al jouw volgers (tenzij je een post hebt die viraal gaat).

Met je nieuwsbrief kan je een e-mail versturen naar alle mensen die ervoor gekozen hebben meer over jou en je bedrijf te horen. Jammer genoeg is het niet 100% van deze mensen die je e-mail ook leest, maar zon 20-30 % kan je wel tellen. Dit is een stuk hoger dan via social media.

Terugkerende bezoekers

Als iemand op je website komt, gedaan heeft met lezen en weg is, is deze persoon ook definitief weg. Tenzij je vraagt of deze persoon zijn/haar e-mailadres wilt achterlaten. Doet deze dat dan kan je nadien op regelmatige basis een e-mail sturen en deze persoon zo terug naar nieuwe artikels op je website krijgen.

Verkopen

Alleen maar verkoopmails sturen is zeker geen goed idee. Waarde geven is het allerbelangrijkst. Maar dat wil niet zeggen dat je nooit iets mag verkopen. Hoe meer waarde je verstuurt, hoe vaker je ook al eens een verkoopsmail kan sturen.

Zeker als je een lancering hebt van een nieuw product dan is de beste manier om dit te verkopen via je nieuwsbrief. De mensen die week in week uit blij zijn je e-mail te ontvangen gaan zeker eens kijken naar wat jij aan te bieden hebt. Als het iets is waar zij behoefte aan hebben dan zullen ze het zeker kopen omdat ze jou al hebben leren kennen.

Goedkope vorm van marketing

Je hoeft niks te laten drukken, advertentiekosten te betalen of op te sturen. De enige kost die je hebt met e-mailmarketing is het gebruik van een e-mailmarketing systeem. 

Snel

Een digitale nieuwsbrief is een snelle manier om je idee om te zetten tot de praktijk. Kies je voor een gedrukt medium of andere vorm dan gaat daar altijd een tijdje over. Door e-mails te sturen kan ik zelf altijd heel snel handelen. Ik krijg een idee en een half uurtje later is het al uitgewerkt.

Waar op letten bij het verzenden van een nieuwsbrief

Enkel naar geïnteresseerden

Je kan een nieuwsbrief sturen naar je klanten, maar nooit zomaar naar wat random e-mailadressen. Dat is namelijk spam. Haat je zelf spam, verstuur er dan zeker zelf geen. 

Hoe weet je wie behalve je klanten nog geïnteresseerd is? Hiervoor kan je op je website een formulier voorzien zodat mensen zich zelf kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief. Je kan ook iets weg geven op je website (gratis e-book, cursus, checklist) in ruil voor het e-mailadres. Je kan er dan bij vertellen dat ze daarna ook je nieuwsbrief zullen ontvangen, maar dat ze zich altijd kunnen uitschrijven.

Uitschrijflink

Voorzien steeds de mogelijkheid dat de mensen die op je e-maillijst staan zich ook makkelijk kunnen uitschrijven. Dat is niet alleen wettelijk nodig, maar het scheelt ook een hoop frustratie. Mensen zullen je e-mails dan aanvinken als spam.

Het toevoegen van zo’n uitschrijflink gaat bij de meeste e-mailmarketingprogramma’s automatisch. BIj het aanmaken van een nieuwe e-mail zal er onderaan automatisch een link komen te staan waar men zich kan uitschrijven. Bij sommige van deze programma’s heb je de mogelijkheid om de pagina die men te zien krijgt na het uitschrijven nog te personaliseren.

Verstuur e-mails die mensen ook willen lezen

Tenzij mensen zich inschrijven op een “koopjes”nieuwsbrief, wil met niet de hele tijd e-mails ontvangen met “koop nu mijn product”. Zorg er dus dat je deze koopgerichte e-mails afwisselt met leuke weetjes, tips, inspiratie,…

Ik schreef eerder al een artikel over het maken van een goede nieuwsbrief.

Hoe vaak nieuwsbrief versturen?

Als je minder dan eens in de maand een nieuwsbrief verstuurt, dan gaan de ontvangers niet meer weten wie je bent en zal je veel sneller in de spamboxen terecht komen. Stuur dus gerust wekelijks een e-mai, maar zorg er wel voor dat de ontvanger er wat aan heeft. 

Meermaals per week mailen kan ook, dat doe ik zelf ook wel eens bij een lancering. Ik sta zelf op de mailinglijst van enkelen die zelfs dagelijks mailen. Kijk dus zeker wat past bij jou en je doelpubliek, maar wees zeker niet te bang om te vaak een e-mail te sturen.

Test je e-mails voor je ze verstuurt

Zodra je je e-mail hebt opgesteld kan je deze eerst eens testen. Dat is iets wat ik altijd doe aangezien de e-mail nalezen in je mailbox vaak een andere inzicht geeft dan als je het aan het opmaken bent. Je ziet sneller schrijffoutjes, maar je kan op deze manier ook al de links die in de e-mail staan testen of ze daadwerkelijk naar de juiste pagina’s verwijzen.

Bij de meeste e-mailmarketing software kan je bij het opmaken van de e-mail deze ook naar een test e-mailadres sturen.

Zo begin je met het verzenden van een nieuwsbrief (stappenplan)

Gebruik een e-mailmarketing programma

Om jezelf heel wat gedoe te besparen én om in orde te zijn met de wetgeving kan je best gebruike maken van een e-mail marketing programma. Hiermee kan je in één keer naar je hele lijst (of een stukje ervan als je dat wilt) een e-mail sturen. Er zal ook altijd een uitschrijfmogelijkheid voorzien zijn zodat je wettelijk in orde bent.

Er zijn heel wat van deze e-mailmarketing programma’s verkrijgbaar zoals Enormail, ActiveCampaign, Mailerlite en Getresponse. Sommige werken heel makkelijk, andere zijn dan weer wat ingewikkelder. 

Ben je nog op zoek naar een geschikt systeem, dan kan je eens kijken in mijn e-mail marketing software vergelijk. Daar bekijk ik de mogelijkheden en prijzen van meerdere systemen.

Kom je er nog niet uit, dan mag je me altijd een e-mail sturen dan help ik je persoonlijk verder.

Voorzie een formulier op je website

Op je website kan je een formulier voorzien zodat geïnteresseerden zich kunnen inschrijven. Je kan ze laten inschrijven voor een nieuwsbrief, maar nog beter werkt het om iets gratis weg te geven zoals een ebook, checklist of minicursus.

Zo’n formulier toevoegen op je website klinkt misschien moeilijker dan het is. Er zijn verschillende manieren waarop je dat kan doen.

Stukje code

Bij het e-mail marketing programma dat je gebruikt kan je een formulier aanmaken dat gekoppeld is aan een specifieke e-maillijst. Je kan dus meerdere formulieren hebben voor meerdere verschillende lijsten.

Na het aanmaken van het formulier krijg je een stukje code wat je op je website kan zetten. Gebruik je WordPress dan kan je een html blok voorzien.

Plugin

De meeste systemen om nieuwsbrieven mee te versturen hebben ook een eigen plugin om te installeren op WordPress. Na de installatie zal je meestal een API sleutel moeten invoeren. Deze sleutel vind je terug als je ingelogd bent bij het e-mailprogramma. Door deze code weten beide systemen (e-mail systeem én WordPress) dat ze met elkaar kunnen koppelen.

Koppelingen

Gebruik je bijvoorbeeld Elementor dan kan je daar bij Instellingen – Integraties koppelingen gaan leggen met enkele mailsystemen. Ook hier kan dat door middel van een API sleutel.

Maak je gebruik van een kant-en-klaar websitesysteem zoals Phoenix, dan is daar ook een koppeling met je e-mailprogramma mogelijk.

Geraak je er niet uit? Wij kunnen je helpen bij de installatie en het opzetten van je e-mailmarketing.

Stel een autoresponder in

Een autoresponder zorgt ervoor dat wie zich inschrijft onmiddellijk al een mail van je kan ontvangen. En nog beter meteen de dag of twee dagen erna nog eentje. Zo kan je hen eerst welkom heten en in een vervolgmail alvast wat meer over jezelf vertellen.

Door het instellen van een autoresponder kan je dat automatisch laten gaan. Toch kan je het persoonlijk houden zodat men je ook zal terug mailen.

Een autoresponder is een hele grote meerwaarde als je met e-mailmarketing start. Zorg er daarom voor dat het systeem dat jij gebruikt deze mogelijkheid heeft.

Je kan gaan voor een rechtlijnige en heel eenvoudige autoresponder. Bijv. Onmiddellijk na inschriven een bedank en link om iets gratis te downloaden. Na twee dagen stuur je een e-mail waarin je wat meer over jezelf vertelt. Drie dagen later nog eentje met een interessante tip.

Voor de meeste ondernemers die met e-mailmarketing beginnen is dit meer dan voldoende. Wil je toch liever wat geavanceerder te werk gaan, dan kan je kijken voor een autoresponder waar je ook “als … dan” voorwaarden en tags aan kan meegeven.

Stuur regelmatig email campagnes

Als alles technisch is ingesteld, mensen kunnen zich inschrijven vanaf je website, ze komen op de juiste lijst en krijgen automatisch een eerste mailtje, dan is het zeker een goed idee om regelmatig e-mail campagnes uit te sturen. Je kan daarvoor een vaste dag in de week voor nemen of  ermee variëren.

Ga je ook aan de slag met een nieuwsbrief? Laat het dan zeker weten in een reactie onderaan deze pagina. Nog vragen? Let me know.

Delen:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Vrijheidsboost

Download mijn gratis e-book Vrijheidsboost en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van deze blog (over online ondernemen en beleggen)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Ook lezen?

Wil jij meer vrijheid?

Download mijn GRATIS stappenplan en creëer meer vrijheid voor jezelf.