Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Phoenix review // website software van IMU, mijn ervaring (2022 update)

Phoenix review // website builder van IMU - ervaringen

Ben je aan het nadenken over een nieuwe website of überhaupt een een website, dan denk je misschien aan Phoenix. Lees dan zeker verder om te kijken of het geschikt voor je is. In deze Phoenix review deel ik meer over de functies en of het echt zo goed is.

Ik heb al sinds 2015 ervaring met de software van Phoenix. Ik help ook enkele klanten om hun website ermee op te zetten dus ik kan je er wel wat over vertellen 😉

Korte samenvatting: Phoenix is een websitesysteem waarbij je GEEN technische kennis nodig hebt om ermee aan de slag te gaan. Jarenlange online marketing ervaring zijn toegepast in dit systeem waardoor je website niet alleen hoog kan scoren in google maar ook nog een goed kan converteren. Hierdoor kan je makkelijk leads én klanten krijgen.

Wat is Phoenix (website software)?

Phoenix is software waarmee je makkelijk je website kan maken. Maar niet zomaar eentje zoal Wix, maar één die geoptimaliseerd is om hoog te scoren in Google en voor conversie. En daarvoor wil je toch een website, niet gewoon om te stoefen bij je vrienden en familie, maar één die daadwerkelijk klanten oplevert.

De software van Phoenix werkt heel eenvoudig, je heb dus geen technische kennis nodig om een website op te zetten. Alle achterliggende code zit in het systeem en daar hoef jij je niks van aan te trekken.

Eerst even iets over het bedrijf dat achter de software zit en daarna ga ik verder met meer info over deze tool.

IMU BV – Phoenix BV

Tonny Loorbach (eigenaar en oprichter van IMU bv) startte ooit aan zijn keukentafel met zijn bedrijf. Daarmee verkocht hij een websitesysteem genaamd het winstmodel. Later kwam ook Martijn van Tongeren erbij (eerst klant, toen medewerker, nu mede-eigenaar). 

In 2014 (als ik me niet vergis) zijn ze het systeem compleet gaan herbouwen zodat het nog eenvoudiger zou worden om mee te werken, er mooier uitzag en nog beter werkte voor conversies. Alle gebruikers van het winstmodel konden toen overstappen. Ietsjes later werd het voor iedereen beschikbaar.

IMU is ondertussen uitgegroeid tot een heel team en heel veel klanten. Ze maken bij hen heel wat impact, maar ook bij niet-klanten, want ook zij worden geïnspireerd  door hun gratis webinars, Facebook-live uitzendingen en gratis ebooks zoals: “Winnen in Google”, “De conversie code”, “Memberships”, “Community building”, “De ultieme checkout”. En natuurlijk ook hun boek: “De online marketing tornado“.

Phoenix is ondertussen een aparte bv geworden, maar wordt nog steeds beheerd door dezelfde mensen. Het is net zoals IMU gevestigd op de Newtonlaan in Utrecht.

Ook de software Huddle en Plug&Pay is van IMU.

Phoenix functies

Inclusief hosting

De hosting (de plaats waar je website zich bevindt) bepaald in grote mate mee hoe snel je website zijn zal. Nu is snelheid altijd wel belangrijk geweest, maar sinds de Google update van 2021 nog meer. Een trage website zal altijd lager scoren in de zoekresultaten dan een snelle.

Door gebruik te maken van Phoenix hoef je je geen zorgen te maken over hosting. Dat zit namelijk inbegrepen in de prijs zodat ze je van een supersnelle hosting kunnen voorzien en je website zo optiaal mogelijk kan werken.

Uiteraard kan je wel een eigen domeinnaam aanvragen en deze koppelen aan je nieuwe Phoeix website.

Page builder voor landingspagina’s

Het handige aan Phoenix is Pages, de builder. Daarmee bouw je mooi opgemaakte landingspagina’s die uiteraard gericht zijn op conversie: salespages, optin pagina’s, pagina’s om je aan te melden voor een webinar, homepage, …

Phoenix pages is één van de belangrijkste functies en daarom zit deze zowel in het Lite pakket als in het Premium en Ultimate pakket. Je kan er niet alleen mooie pagina’s mee maken, maar ook pagina’s die voor jou werken.

Phoenix pages website builder

Het werkt heel eenvoudig. Je kiest eerst een doel, bijv. een salespage. Dan heb je de keuze uit enkele templates, zodat de structuur van je salespage al klaar staat. Daardoor hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Je vult alles in met je eigen teksten en beelden. Zijn er in die template enkele dingen overbodig, dan kan je die met één klik verwijderen. Maar je kan ook extra blokken toevoegen.

Bij het aanmaken heb je meerdere typen pagina’s waaruit je kan kiezen:

  • Home
  • Salespage
  • Opt-in pagina
  • Bedankpagina (Thank you)
  • Bedrijfspagina (company page)
  • Video pagina
  • Webinar pagina
  • Blog overzicht
  • Blogpagina
  • Auteurspagina (Autor page)
  • 404 pagina
  • Content canon main
  • Contant canon categorie
  • Content canon artikel
  • Blog categorie pagina
  • Andere

Werkt het voor jouw beter als je vertrekt van een blanco pagina? Dat kan ook.

Op een pagina kan je verschillende blokken / rijen toevoegen. Hierdoor krijg je in één keer een heel stukje dat opgemaakt is kant-en-klaar op je pagina. Het enige dat jij hoeft te doen zijn de teksten en beelden aanpassen.

Blokken die je kan toevoegen zijn bijvoorbeeld:

  • Hero: Hero is een header waarmee je je pagina meteen van een duidelijke call-to-action kan voorzien. Er zijn verschillende varianten: enkel tekst en een knop, video erbij, uitgelicht ebook,…
  • CTA: een call-to-action om je bezoeker aan te zetten actie te ondernemen. Dat kan bijvoorbeeld het downloaden van een gratis ebook zijn of onmiddelijk naar de betaalpagina gaan.
  • USP: een blok waarbij de unieke en sterke punten van je bedrijf/product uitgelicht kunnen worden.
  • Opt-in: enkele designs met een inschrijfformulier. Hiermee kan je e-mailadresssen van bezoekers gaan verzamelen door ze bijv. een gratis ebook of cursus aan te bieden. De opt-in kan in het begin van je funnel staan waarna je de band met je bezoeker kan versterken om deze achteraf te verwelkomen als klant.
  • Content: stukjes tekst eventueel met een knop, plaatje en/of video erbij.
  • Testimonials: testimonials doen het altijd goed op zowel opt-in pagin’s als (zeker) bij verkoopspagina’s. Met deze blokken kan je tonen wat andere klanten van jou of jouw product vinden.
  • News: met deze blok krijg je een overzicht van meerdere blogberichten. Dit kan je gebruiken om jouw blogpagina te maken of als vermelding op je homepage.
  • Product: kant-en-klare vormgegeven prijstablellen en productblokjes. Hiermee kan je op je verkoopspagina je product goed uitlichten of verschillende varianten/producten tonen.
  • Utility: hier kan je een Google maps toevoegen wat handig kan zijn op je contactpagina. Zo ziet een bezoeker meteen waar jij gevestigd bent. Een zoekbalk en een overzicht van je categoriën zijn andere mogelijkheden bij deze blokken.
  • Video background: door gebruik te maken van een achtergrondvideo kan je de sfeer van je bedrijf of product goed weergeven. Je spreekt meteen het gevoel van je bezoeker aan. Bovenop de video staat een titel en een knop om de bezoeker meteen tot actie aan te zetten.
  • Titles & separators: Hiermee kan je titels toevoegen, maar ook een lijntje of witruimte als afschieiing van verschillende onderdelen om je pagina luchtiger te maken.
  • Showcase: hiermee kan je een gallerij maken van enkele foto’s of video’s.
  • Countdown: Wil je dat je bezoeker onmiddellijk actie onderneemt dan kan je deze aftellers of je pagina zetten. Als de tijd tikt zijn mensen sneller geneigd om te beslissen want anders is het misschien te laat. Je hebt de keuze tussen meerdere designs. Bovendien kan je ook kiezen tussen een algemene afteller. Bij iedereen die op deze pagina komt zal de afteller aftellen naar een bepaalde datum. Daarnaast kan je ook kiezen voor een afteller die bij elke bezoeker apart begint te lopen. De timer zal dan beginnen op bijvoorbeeld 15 minuten ongeacht op welk moment de bezoeker op je pagina komt. Dit kan je gebruiken om een bezoeker die je gratis ebook gedownload heeft heel kort de tijd te geven om gebruik te maken van een actie.
  • Navigation: hiermee kan je je menubalk gaan aanmaken.
  • Event: Met deze blok kan je één of meerdere events gaan uitlichten. Handig als je regelmatig webinars, workshops, seminars of andere live bijeenkomsten organiseert.
  • Sales elements: voeg snel een bonusblok, gevarenblok of garantieblok aan je verkoopspagina toe.
  • Timed content: Met launch contol kan je meerdere stukken content klaar zetten die gefaseerd getoont worden. Vandaag is bijvoorbeeld het eerste stuk als zichtbaar en binnen twee dagen komt het tweede deel ook beschikbaar. Voor deel 3 moet men nog iets langer wachte.
    Een tweede mogelijkheid die je hier hebt is door gebruik te maken van de blok Timed content with video. Pas als een bepaalde tijd van de video verstreken is zal er een knop onder de video verschijnen die de bezoeker aanzet tot actie.
  • Playlists: Met de playlist kan je een overzicht maken van je Youtube-video’s zonder je bezoeker weg te sturen van je website.

Kennisbank

Een kennisbank – of content canon zoals ze bij Phoenix zeggen – is een overzicht van allemaall informatieve pagina’s. Niet echt iets om op de blog te zetten, maar wel info over jouw vakgebied waar veel opgezocht wordt. Met Phoenix kan je deze pagina’s makkelijk aanmaken.

Pop-ups en magnets

Met Phoenix kan je niet alleen converterende pagina’s maken, maar maak je ook in een vingerknop popups, ribbons, boomboxes en magnets maken. Hierdoor kan je een product in de kijker zetten of – nog beter – een gratis iets weg geven in ruil voor een e-mailadres. Zo kan je aan de slag met e-mailmarketing.

Pop-ups zijn van die irritante dingen die wel heel goed werken. Zo komen in het midden van je scherm te staan. Wil je het hele scherm van de bezoeker vullen dan kan je gaan voor een boombox. Zo’n boombox wordt meestal niet gebruikt als een bezoeker nog aan het lezen is, maar eerder als deze je website wilt verlaten.

Liever iets subtieler maar toch goed werkend? Geen probleem, dan kan je gebruik maken van ribbons of magnets. Ribbons is een dunne strook met een CTA die onderaan je pagina staat en de magnet is een klein blokje in de rechteronderhoek van je website. Een bezoeker ziet nog steeds de tekst van je blog en heeft zo de keuze om het blokje weg te klikken en verder te lezen of de actie te ondernemen.

Automatische interne links

Interne links zorgen ervoor dat Google je websitestructuur beter begrijpt. Bovendien kan het ook handig zijn voor een bezoeker die wat extra info wil. Deze links allemaal handmatig voorzien kan een tijdrovende bezigheid zijn. In een nieuw artikel linken naar oude pagina’s dat gaat nog wel, maar alle oude pagina’s voorzien van links naar nieuwe pagina’s dat is bijna onbegonnen werk.

Met de smart content module kan je dit proces automatiseren. Je kan aangeven op welke woorden een link je naar een bepaade pagina wilt. Phoenix zorgt er dan voor dat dit bij alle pagina’s en/of blogs wordt toegepast.

Image cropping

Image cropping is een nieuwere functie binnen Phoenix waarmee je je afbeeldingen op het juiste formaat kan snijden zodat het niet te groot is voor je website. Dat zou namelijk vertragingen opleveren.

Op deze manier hoef je niet eerst zelf de beelden in Photoshop of Canva op het juiste formaat te zetten.

Koppelen met je e-mail systeem

Je kan Phoenix ook makkelijk koppelen met de verschillende e-mailmarketing software. Zo kan je een integratie maken met ActiveCampaign, Mailchimp en Enormail. Zodra je de koppeling gemaakt hebt kan je opt-in boxen gaan gebruiken op je paigna’s of via pop-ups. Vult een bezoeker dan zijn/haar gegevens in dan zullen deze gegevens rechtstreeks doorgestuurd worden naar het e-mail marketing systeem dat jij gebruikt.

Inclusief caching

Door gebruik te maken van cashing bij je website zal je site sneller worden. Bij een WordPress website kan je hiervoor plugins gaan installeren, maar de beste plugins daar betaal je jaarijks wel voor. Met Phoenix zit cashing inbegrepen in het systeem en dus hoef je er niet apart voor te betalen.

Phoenix website ervaringen (review)

Toen begin 2015 bij IMU op kantoor Phoenix voor het eerst aangeboden werd aan de mensen die toen op hun kleinschalige seminar waren was ik daar ook, in Amsterdam. Ik besloot toen om het systeem aan te schaffen. Ik volgde IMU al enkele jaren en wist dat dit een goed systeem zou zijn.

Gedurende al de jaren dat ik met Phoenix werk, heb ik het systeem steeds zien evolueren. Er kwamen nieuwe functies bij, nieuwe templates,… Het systeem verbetert elk jaar.

Maar wat me ook veel gebracht was, was de community errond. Regelmatig werden er challenges gedaan om je uit te dagen meer uit je bedrijf te halen. Twee jaar op rij won ik de contentchallenge en mocht ik bij Tonny en Martijn op kantoor komen voor een brainstormsessie. 

IMU Phoenix challenge
Hier zit ik (rood t-shirt) naast Martijn (links van me) en enkele andere Phoenix gebruikers.

Dat gedeelte van die challenges, extra webinars, en toegang tot al hun online cursussen rond marketing en conversie kan je nu ook apart aanschaffen (als je geen Phoenix website hebt) als je IMU lid wordt. Meer info hierover vind je hier >>

Waarom is deze site geen Phoenix site vraag je je misschien af? Wel, dat is omdat ik ook wilde testen met andere systemen zodat ik er over kan schrijven.

Met mijn webdesign achtergrond is dat dus niet zo moeilijk, maar voor de meeste andere ondernemers is dat toch een heuse uitdaging. Zij zoeken dan hulp om een wordpress op te bouwen en deze goed in te richten, of kiezen voor een kant-en-klaar systeem wat gewoon heel handig en goed werkt, zoals Phoenix.

Ik help ook enkele klanten verder met hun Phoenix site waardoor ik steeds volledig op de hoogte.

Ook mijn twee Mastermind collega’s hebben beide een Phoenix site. De ene heeft er zelfs meerdere. Daardoor kan zij vaak snel schakelen als ze een nieuw idee heeft dat ze wilt uitwerken. Zonder eerst van nul een nieuwe site op te moeten richten, deze voor Google geschikt te maken, en nog zoveel andere dingen. Nee, met haar Phoenix maakt ze in een mum van een tijd een nieuwe site die meteen voor haar kan werken. 

Ervaringen van andere Phoenix gebruikers kan je zien op deze pagina met Phoenix ervaringen.

Voor wie is Phoenix niet geschikt?

  • Je wilt een webshop. Phoenix is geen webshop software. Maar je kan het wel naast een webshop hebben om zo potentiële klanten te krijgen.
  • Je wilt alles kunnen veranderen. Phoenix werkt met bepaalde templates en blokken die je kan toevoegen aan een pagina. Je kan wel achtergrondkleuren en sommige lettertypes aanpassen, maar niet onbeperkt. Als je echt alles wilt veranderen dan is Phoenix niet geschikt. Langs de andere kant zijn deze template wel geoptimaliseerd voor wat werkt en hebben velen al grote successen met deze templates behaald.
  • Je wil of kan niet investeren in je business. Phoenix komt met een maandbedrag, dat moet je natuurlijk kunnen en willen investeren.

Voordelen van Phoenix

  • Je hebt geen technische kennis nodig.
  • Het website-systeem blijft steeds up-to-date met nieuwe ontwikkelingen en nieuwe kennis omtrent marketing, neuro-wetenschap,…
  • Het is gericht op SEO en conversie.
  • Je kan steeds hulp vragen aan de vriendelijke support. Gewoon in het Nederlands want het is een Nederlands bedrijf.
  • Had je voorheen wordpress, dan kan je deze makkelijk importeren zodat je niet veel tijd kwijt bent om je oude site over te zetten.
  • IMU denkt met je mee want ze willen succesvolle klanten.

Phoenix website prijs – wat kost het?

Je kan kiezen tussen Phoenix Lite, Premium of Phoenix Ultimate.

Phoenix Lite

Phoenix Lite is de basisversie. Deze kan je gebruiken als je een simpele website wilt zonder blog of pop-ups. Je kan ermee aan de slag met de pagebuilder en zo ook gebruik maken van super converterende templates. Je maakt er maximum 9 pagin’s mee die je naar wens aanpassen aan jouw benodigdheden. Je kan formulieren toevoegen en koppelingen maken met je e-mail marketing systeem.

  • Builder voor effectieve landingspagina’s & funnels
  • 70+ conversie geoptimaliseerde templates
  • Koppelingen met e-mail marketing providers
  • Analytics dashboard
  • Formulieren

De maandprijs is €25, excl. btw. De jaarprijs €228, excl btw (of €19 per maand).

Phoenix Premium

Phoenix Premium is de versie met beperkte blogmogelijkheid (max. 20) en zonder kennisbank. Je hebt er wel veel meer mogelijkheden mee dan bij de Lite versie. Zo kan je o.a. gebruik maken van pop-ups en de module om productlanceringen te doen. Verder krijg je ook premium support

  • Al het bovenstaande +
  • Pop-ups, aftellers en unieke conversietriggers
  • Productlanceringen module
  • Content personalisatie
  • Stockfoto bibliotheek en tool om icoontjes te maken
  • Geavanceerde forumieren
  • Redirection tool
  • Tot 75 pagina’s aanmaken, 20 blogs en 10 interne links

De maandprijs is €59, excl. btw. De jaarprijs €588, excl btw (of €49 per maand).

Phoenix Ultimate

Phoenix Ultimate is de versie met onbeperkte blog en met kennisbank. Je krijgt bovendien ook amp voor nog snellere mobiele websites .

  • Al het bovenstaande + 
  • Smart content (automatische interne links)
  • Content kanon (kennisbank)
  • Razendsnel op mobiel met AMP
  • Rollenbeheer
  • Onbeperkt aantal pagina’s, blogs en interne links.

De maandprijs is €125, excl. btw. De jaarprijs 1164, excl btw (of €97 per maand)

Je kan steeds opzeggen. Zodra je opzegt gaat de volgende periode niet meer in.

Phoenix support

Phoenix behoort tot de IMU familie en zij staan bekend om hun goede klantensupport. Ze willen namelijk niet alleen dat hun klanten geholpen worden met technische problemen of vragen, maar ook dat ze succes behalen met de software die ze gebruiken.

Zodra je ingelogd bent in de Phoenix beheeromgeving zie je een chatbox waarmee je contact kan hebben met de support. Van daaruit kan je ook naar het helpcenter waar je informatie en video’s vindt over zowel Phoenix als Huddle en Plug & Pay.

Phoenix support

Je kan een chatbericht sturen en je krijgt steeds een antwoord op je vragen. Is er niemand van de klantenservice aanwezig dan zal je het bericht achteraf ook in je mailbox terug vinden. Is er een heel dringend probleem dan is er altijd een mogelijkheid om daarvoor een aparte inzending te doen. Iemand van het team bekijkt dit dan ook tijdens de avonduren of weekend zodat een programmeur er mee aan de slag kan.

Phoenix review conclusie

Phoenix is ideaal als website systeem voor online ondernemers zonder (of met weinig) technische kennis. Met Phoenix kan je snel je website online hebben zonder dat je zelf alles moet installeren of moet wachten op een webdesigener die je website gaat bouwen.

De software is gericht op conversie zodat je meteen ook leads en klanten uit je website kan halen. Een website moet namelijk meer zijn dan een mooi visite-kaartje.

Doordat de software steeds geüpdate wordt met de nieuwste ontwikkelingen en je gebruik kan maken van de Nederlandstalige klantenservice hoef je je nooit nog zorgen te maken over je website.

Heb je nog vragen over Phoenix? Stel ze dan zeker hieronder (of stuur me een e-mail), dan kan ik je er verder mee helpen.

Delen:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Vrijheidsboost

Download mijn gratis e-book Vrijheidsboost en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van deze blog (over online ondernemen en beleggen)

6 reacties

  1. Beste,
    Ben van plan een webshop te starten. En ja als “groentje” is mij nog steeds een hoop onduidelijk. Zit op dit moment sterk in de fase om webshop om webshop te bouwen met of Lightspeed of Shopify. Ik lees nu net in jou verhaal dat Phoenix niet geschikt is voor een webshop. Ik leef nu in de veronderstelling bv Shopify webshop, Phoenix eronder als ondersteunende software en vertrokken. Wat raad jij aan? Mijn wens (gelijk elke webshop) is een mooie, goedwerkende webshop, die daarnaast vooral hoog scoort in Google.
    To Phoenix or not to Phoenix that is the question?
    Mvg.
    Sjoerd

    1. Dag Sjoerd

      Het hangt er een beetje vanaf wilt je precies wil. Is het een uitgebreide webshop met allerlei producten dan is Phoenix niet geschikt. Phoenix kan je dan ernaast gebruiken als website. Het is sowieso beter om je website (informatie omgeving, bijv. Phoenix) en je webshop (verkoopomgeving, bijv. Shopify) los van elkaar te koppelen.
      Heb je slechts een paar producten, dan kan je deze apart via salespages verkopen. Daar is Phoenix geschikt en geoptimaliseerd voor. Achter zo’n salespage “hang” je dan een betaalpagina via bijv. Plug&Pay.
      Ik zal je anders ook even mailen, dan kunnen we samen kijken wat voor jou het best zou werken.
      Groetjes,
      Elke

    1. Hoi Jan, zoals in het artikel vermeld is deze site geen Phoenix, maar heb ik wel enkele jaren met Phoenix gewerkt en help ik er enkele klanten mee.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook lezen?

Maak moeiteloos een winstgevende website

Scoor hoog in Google (SEO)
Maak effectieve landingspagina's
Haal meer leads en klanten uit je website

Phoenix